De BPM-vrijstelling voor ondernemers die een nieuwe bestelauto kopen, verdwijnt per 1 januari 2025. De overheid wil hiermee de verkoop van emissievrije of heel zuinige bestelauto’s stimuleren. Dat betekent dat de aanschaf van een nieuwe diesel-bestelauto gemiddeld zo’n € 11.000 hoger uitvalt.
Bpm staat voor ‘Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen’. Dit is een aanschafbelasting die je eenmalig betaalt als je een nieuw auto koopt. Hoeveel bpm je betaalt verschilt per voertuig en is gebaseerd op de hoogte van de CO2-uitstoot van de wagen. Je betaalt de belasting ook als je een auto uit het buitenland importeert. In dat geval betaal je de belasting ook op tweedehands auto’s.
Ook wanneer ondernemers een personenauto aanschaffen betalen ze bpm. Maar bij het kopen van een bestelauto voor de zaak gelden op dit moment nog andere regels.
De ondernemersvrijstelling BPM wordt afgeschaft voor bestelauto’s met een Datum Eerste Toelating (DET) vanaf 1 januari 2025. Voor alle bestelauto’s met een DET van uiterlijk 31 december 2024 blijft de ondernemersvrijstelling BPM gelden. Het BPM tarief hangt af van de CO2-uitstoot. Bestelauto’s met een CO2-uitstoot van nul gram/km, zoals volledig elektrische bestelauto’s, blijven door dit nieuwe CO2-afhankelijke tarief vrij van BPM.
Op de website van de belastingdienst staan de veranderingen van de ondernemersregeling BPM bestelauto’s vanaf 2025.
Voordat het afschaffen van de BPM vrijstelling als onderdeel van het Belastingplan eind 2022 aangenomen werd heeft TLN samen met VNO-NCW en andere mobiliteitspartijen een intensieve lobby gevoerd om het Kabinet op andere gedachten te brengen. Helaas heeft het kabinet niettemin vastgehouden aan het plan om de BPM vrijstelling af te schaffen.
De overheid wil met deze wijziging de verkoop van emissievrije en zuinige bestelauto’s stimuleren. Aangezien de bpm berekend wordt aan de hand van de CO2-uitstoot, loont het zich om een CO2-uitstootvrije of zuinige bestelauto te kopen.
Daarom blijft de uitzondering op elektrische bestelauto’s bestaan. Hiermee wil de overheid de verkoop van emissievrije bestelauto’s stimuleren, net zoals nu voor elektrische personenauto’s wordt gedaan.
Bron: ANWB en TLN