Via welke social media bereik ik mijn doelgroep?

in Nederland blijft het aantal socialmediagebruikers stijgen

Redactie
Door Redactie 13 mei 2024

Wil je meer naamsbekendheid, in contact komen met je klanten of nieuwe klanten vinden? Dan biedt social media wellicht uitkomst. Maar op welke social media bereik je jouw doelgroep en welke socialmediakanalen passen bij jouw bedrijf?

Stijgend aantal socialmediagebruikers

In Nederland blijft het aantal socialmediagebruikers stijgen. In 2024 gebruiken 14,3 miljoen mensen vanaf 15 jaar en ouder social media. Met een gemiddeld gebruik van 1 uur en 55 minuten per dag.

Kies het socialmediakanaal waar je klanten aanwezig zijn, want dit levert je bedrijf het meeste op. Kijk ook of het kanaal en de berichten die gedeeld worden passen bij wat jij doet. Door meerdere keren per week berichten te plaatsen, werken de algoritmes in je voordeel en blijf je zichtbaar en verhoog je de betrokkenheid van je volgers. Met adverteren op social media bereik je een grotere groep mensen dan met een reguliere post.

WhatsApp: alleen voor bestaande relaties

Valt WhatsApp onder social media? Volgens alle grote onderzoeken wel. Van alle onderzochte social media is WhatsApp de grootste, met bijna 13,5 miljoen gebruikers in 2024 in Nederland. Het is geschikt om bestaande relaties te onderhouden en grote groepen bij elkaar te brengen. Bijvoorbeeld door een verzendlijst te gebruiken waarvoor contacten zich aan- of afmelden. Dit kost weinig tijd en is effectief. Zeker omdat je links, afbeeldingen, video’s en bestanden kunt toevoegen. Om hiermee te starten, download je de WhatsApp for Business-app. Met de functie Community in WhatsApp maak je een overkoepelende community van verschillende WhatsApp groepen. Hiermee kun je een bericht naar verschillende groepen sturen. 

Bepaal vooraf over welke onderwerpen jij je contacten wil informeren en bereid een aantal berichten voor. Zo hoef je niet elke keer een nieuw bericht te verzinnen. Verstuur wekelijks of tweewekelijks een bericht om je contact warm te houden. WhatsApp is ook in te zetten als extra contactmogelijkheid voor je klantenservice.

Facebook: nog steeds veel gebruikt door 30+'ers

Facebook is samen met YouTube het een-na-grootste socialmediakanaal met ruim 10 miljoen gebruikers in 2024 in Nederland (9,9 miljoen in 2023). Het grootste gedeelte van Facebookgebruikers is tussen 30 tot 50+ jaar oud.

Op Facebook heb je de vrijheid om verschillende berichten te plaatsen: van tekstupdates, foto’s en video’s tot en met links naar je website. Gebruikers van Facebook zijn vooral op zoek naar inspirerende, grappige en praktische content. Deel daarom interessante weetjes, nieuwe updates of een praktische uitleg over jouw product of dienst.

YouTube: zoekmachine voor alle leeftijdsgroepen

YouTube heeft 10,1 miljoen gebruikers in 2024 in Nederland (9,9 miljoen in 2023). Op dit videokanaal bereik je bijna alle leeftijdsgroepen. De gebruikers kijken naar video’s met tutorials, achtergrondinformatie of om vermaakt te worden. Zeker ook in opkomst zijn de Shorts. Dit zijn video’s van maximaal 60 seconden. Deze video’s hebben een eigen prominente plek op YouTube.

Omdat YouTube eigendom is van Google, krijgen YouTube-video’s vaak een prominente plek in de zoekresultaten in Google.

Instagram: tot 45 jaar

Instagram is met 8 miljoen gebruikers een van de vijf grote socialmediaplatformen (7,8 miljoen in 2023). Je bereikt hier personen binnen de leeftijdsgroep 15-45 jaar die houden van mooie foto’s, interactieve ‘stories’ en ‘reels‘. Instagram draait om visuele content, zoals afbeeldingen en video’s. Kennis, inspiratie en je persoonlijke verhaal zijn contentvormen die je goed op Instagram kunt delen.

Stories verdwijnen na 24 uur. Hiermee kun je op een vlotte manier jezelf of het verhaal achter je product of dienst laten zien. Bijvoorbeeld hoe je dag eruitziet tijdens een event of productieproces. Je kunt afbeeldingen of een video van maximaal 60 seconden in je story plaatsen.

Reels zijn video’s van maximaal 15 minuten. Is je reel onder de 90 seconden, dan heb je kans dat Instagram je reel onder het kopje "Aanbevolen voor jou" plaatst, in de tijdlijn van andere gebruikers. Verkoop je een product? Overweeg dan Instagram Shopping.

In juli 2023 heeft Instagram Threads gelanceerd. Threads vertoont veel overeenkomsten met X (voorheen Twitter). Waar Instagram draait om de visual, draait Threads meer om de tekst (van maximaal 500 tekens_.

LinkedIn: puur voor zakelijke relaties

LinkedIn heeft 5,5 miljoen gebruikers in 2024 in Nederland (5 miljoen in 2023). Je bereikt hier een breed publiek mee, van twintigers tot pensioengerechtigden, die interesse hebben in zakelijke contacten.

LinkedIn richt zich vooral op zakelijke en professionele connecties en carrièremogelijkheden. Het wordt veel gebruikt voor het delen van kennis, trends en ontwikkelingen. Vanuit je expertise kun je op dit platform waardevolle content delen. Je kunt ook een eigen nieuwsbrief via LinkedIn versturen.

Gebruik LinkedIn om je volgers meer te vertellen over je product en bedrijf. Leg uit hoe je product werkt (bijvoorbeeld in een blog), laat zien hoe jouw werkdag eruitziet (video) en deel je successen. Persoonlijke pagina’s presteren op LinkedIn beter dan bedrijfspagina’s. Dus gebruik, naast je zakelijke pagina, ook je persoonlijke pagina om contact te maken met je doelgroep.

X: actualiteit

Het is je vast niet ontgaan, Twitter heeft haar naam verandert in X en heeft momenteel ca. 3,2 miljoen gebruikers in Nederland. Je bereikt een doelgroep van onder andere journalisten en politici. De leeftijden boven de 40 jaar zijn het meest aanwezig. X-leden publiceren korte berichtjes van maximaal 280 tekens, vooral over nieuws en actualiteiten.

X is het kanaal om in korte berichten met je doelgroep te discussiëren. Gebruikers volgen elkaar, reageren en delen berichten. Post interessante nieuwsweetjes of gratis tips over je bedrijf of branche. Je kunt het platform ook inzetten als klantenservice. Let wel op: het is openbaar, dus iedereen leest mee.

Pinterest: voor inspiratie

Pinterest heeft 4,5 miljoen gebruikers in 2024 in Nederland. Daarmee is het uitgegroeid tot een middelgroot sociaal netwerk. Je bereikt twintig- tot vijftigjarigen die Pinterest vooral gebruiken om recepten, interieurbeelden, klustips en reisinspiratie op te slaan.

Verwerk je product of dienst in ‘pins’ om gevonden te worden. Pin bijvoorbeeld een plaatje van je product of dienst en koppel hier een blog aan. De pin verwijst dan naar je blog op je website. Pins op Pinterest worden maanden of zelfs jaren nadat ze zijn gepubliceerd nog getoond in de zoekresultaten. Zorg dus dat je pins tijdloos zijn om er lang van te profiteren en benoem specifieke zoekwoorden in de beschrijving.

TikTok: doelgroep blijft groeien

TikTok heeft 4,3 miljoen gebruikers in 2024 in Nederland (4,0 miljoen in 2023). Eerder was hier vooral de jongste doelgroep te vinden, nu zie je een brede doelgroep van 15 tot 50 jaar. TikTok draait vooral om korte vermakelijke video’s met beeld-, muziek- en (tekst)effecten. Het is ook mogelijk om te adverteren op TikTok.

Snapchat: kortstondige kiekjes

Snapchat heeft 3,8 miljoen gebruikers in 2024 in Nederland. Je bereikt met name jongeren tussen de 15 en 25 jaar oud. Op Snapchat deel je foto’s en video’s van maximaal tien seconden, die na 24 uur weer verdwijnen. Je kunt ze in een chat naar iemand sturen of als verhaal plaatsen.

Op het platform zijn filters populair, je kunt – tegen betaling – je eigen filter maken, zodat gebruikers die kunnen zien en posten. Houd je berichten luchtig, grappig en niet te serieus.

Gebruik social media kritisch

Blijf alert en kritisch wanneer je social media zakelijk inzet. Zodat er geen misbruik van je gegevens wordt gemaakt. Deel ook geen materiaal van anderen zonder expliciete toestemming. Houd ook rekening met regels voor online verkopen en de Europese Privacywetgeving. Verzamel je gegevens van (potentiële) klanten? Check vooraf of je voldoet aan de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

BRON: KVK en onderzoek Newcom

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.