Een op de drie winkelmedewerkers overweegt zzp’er te worden
Een derde van de retailmedewerkers (31 procent) overweegt om zzp’er te worden. Dit blijkt uit recent onderzoek van Quinyx, een software bedrijf voor personeelsplanning. Redenen die genoemd worden om zzp’er te worden zijn: zelf je tarief bepalen, zeggenschap over uren en afwisseling van werkplek.
De meest genoemde reden die zzp’en aantrekkelijk maakt voor winkelmedewerkers is het zelf kunnen bepalen van je tarief, ofwel het salaris (68 procent). Op de tweede plaats komt de overweging voort uit meer flexibiliteit (54 procent). Met flexibiliteit wordt de zeggenschap over uren bedoeld.
“Zzp’en wordt tegenwoordig al snel als oplossing gezien voor een betere werk- en privébalans, omdat het werknemers meer zeggenschap geeft over wanneer en hoeveel je werkt. Maar met een passend en op-maat-gemaakt werkrooster bij een vaste werkgever kun je eenzelfde soort resultaat bereiken,’’ zegt Erik Fjellborg van Quinyx.
Andere motieven voor winkelmedewerkers
Naast flexibiliteit en salarissen kwamen er ook andere motieven naar voren in het onderzoek:
· Geen vaste werkplek/afwisseling (49 procent)
· Afwisseling van werktaken (29 procent)
Meer dan de helft van 54-plussers overweegt zzp’en
Uit het onderzoek van Quinyx blijkt verder dat de ruime meerderheid (58 procent) van de 54-plussers uit de retailsector overweegt zzp’er te worden. Dit is opvallend in vergelijking met de 31 procent van het totale aantal winkelmedewerkers dat overweegt zzp’er te worden. De hoofdredenen die bij de 54-plussers het vaakst gegeven worden, zijn ook de vrijheid in het bepalen van salaris (53 procent) en de zeggenschap over uren (42 procent).
Het onderzoek
Het onderzoek is in maart 2023 uitgevoerd onder 800 winkelmedewerkers. De respondenten mochten meerdere redenen geven voor de overweging om zzp’er te worden.
Dit onderzoek is een onderdeel van een groot onderzoek van Quinyx. In totaal zijn er 2.000 frontliniewerknemers (retail, horeca en logistiek) in Nederland ondervraagd. Het doel van het onderzoek is om meer inzicht te krijgen in de behoefte van medewerkers die in de frontlinie werken. Het volledige onderzoeksrapport is
hier te downloaden