FNV ZZP

Opgelicht door je klant: Zó voorkom je pakketfraude

Laatste update: 18 oktober 2021

Opgelicht door je klant: Zó voorkom je pakketfraude

Stel je voor: Je verkoopt een product online en stuurt het naar je klant. Die zegt vervolgens dat hij je pakket niet heeft gekregen. Je vermoedt dat de klant je oplicht. Voor je het weet ben je in een welles-nietes-discussie verwikkeld met je klant. Wat kun je doen?

De KvK zette 4 tips voor je op een rijtje waarmee je pakketfraude voorkomt. 

Bedrijven versturen door de coronamaatregelen veel meer pakketjes. In 2020 bezorgde PostNL 337 miljoen pakketten, een recordaantal. Met de stijging in het aantal pakketten groeit ook de kans op problemen rondom verzendingen, zoals pakketfraude: de klant heeft je pakketje ontvangen, maar zegt dat dat niet zo is.

Moeilijk te meten

Het is moeilijk met cijfers te tonen hoe groot het probleem rondom pakketfraude precies is. Volgens de Fraudehelpdesk doen verkopers zelden melding van dit soort oplichting. Het is in veel gevallen moeilijk aan te tonen dat een klant niet de waarheid spreekt.

Verplicht opnieuw versturen

Als je klant beweert dat hij je pakket niet heeft ontvangen, is het pakket misschien zoekgeraakt. Stel een onderzoek in bij de vervoerder, die dan naar het pakket op zoek gaat. Wanneer dit niets oplevert en je klant blijft beweren dat hij je pakket niet gekregen heeft, zit er niets anders op dan het pakket opnieuw te versturen. Dat is niet alleen een kwestie van goede service, je bent dit volgens de wet verplicht.

ICT-jurist Arnoud Engelfriet legt uit: “Zodra de klant piept, moet jij het pakket opnieuw sturen. Tenzij je kunt bewijzen dat het over de drempel is gegaan bij de koper. Mét handtekening voor ontvangst; alleen een verzendbevestiging is te weinig. De verantwoordelijkheid voor niet-aangetekende zendingen ligt altijd bij jou als afzender.”

Risico van het vak

Het is volgens Engelfriet een veelgehoord advies: houd in je businessmodel rekening met de kosten van dit soort oplichting, want pakketfraude is nou eenmaal een risico van het vak. “Hoewel daar misschien een kern van waarheid in zit, is dit niet een heel bevredigend advies voor de ondernemer die regelmatig voor de gemaakte kosten opdraait. Probeer daarom pakketfraude te voorkomen.”

Voorkom pakketfraude

Beperk de kans op pakketfraude met deze 4 tips van de KvK.