Deel je kennis in een zakelijk e-book: dé 5 voordelen
E-books aanbieden voor leadgeneratie groeit al jaren ontzettend hard op het internet, maar toch zie je dat er in veel markten in Nederland nog maar weinig e-books aangeboden worden. Des te meer reden voor de Nederlandse ondernemer om een e-book te gaan schrijven binnen jouw vakgebied.
Een e-book is een digitaal boek dat veelal in een .pdf formaat te downloaden is zodat je het op de computer kunt lezen of uit kunt printen. Mensen laten voor jouw interessante e-book hun gegevens achter, en zo heb jij weer een potentiële interessante lead in je lead-bak hebt zitten. Benieuwd welke voordelen er nog meer aan het ontwikkelen van een e-book zijn verbonden? Lees ze in dit blog.
Twee soorten e-books
Er bestaan twee soorten e-books. Zo kun je namelijk kennis delen via een te downloaden bestanden en je kunt een boek uitgeven dat op een apparaat te lezen is. Dit zijn vaak echte boeken, zoals romans, een kookboek of een informatief boek. Zzp’ers hebben meer baat bij het delen van hun kennis met hun doelgroep. Op die manier laat je namelijk zien welke kennis jij allemaal in huis hebt en zo gaat jouw doelgroep jou als een expert zien. Op deze manier krijgt de klant tevens een goed beeld bij jouw bedrijf en diensten.
Alle voordelen van een gratis e-book
Naast dat een e-book jou veel potentiële leads oplevert en je jezelf als kennisleider in de markt zet, zijn er ook nog een aantal praktische voordelen voor het ontwikkelen van een e-book:
- Goedkoper. Een digitaal e-book is zowel in productie als in aanschaf goedkoper. Omdat een e-book vaak een stuk kleiner is dan een hele roman, kun je gerichter je informatie kwijt. Daarom zal de productie een stuk goedkoper zijn. Wel is het interessant om één of meerdere interviews in te zetten om een echt goed e-book in de markt te zetten. En de aanschaf? Vul wat gegevens in en je krijgt je e-book vaak gelijk opgestuurd via de mail. Lekker goedkoop voor de lezer, fijn voor jou als zzp’er; een nieuwe lead binnen!
- Nooit uitverkocht. Omdat je e-book digitaal aangeleverd wordt, zal je e-book nooit uitverkocht zijn. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om je e-book als een papieren versie aan te leveren. Dan moet je er wel rekening mee houden dat deze op een gegeven moment op zijn. Daarbij moet er ook een versie opgemaakt worden die geschikt is om af te drukken. Dat is ook nog eens het hele grote voordeel van digitale e-books!
- Aanpasbaar op lezer. Sommige lezers hebben moeite met bepaalde lettertypes, kleuren of groottes. Het fijne aan een digitaal e-book, is dat men makkelijk kan inzoomen in het e-book of eventueel zelfs de lettergrootte en lichtsterkte kunnen aanpassen. Zo houd je rekening met al je lezers!
- Links en video’s. Je kunt in je e-book gebruikmaken van clickable links of een video. Kies er bijvoorbeeld voor om je inhoudsopgave clickable te maken. Op die manier kan iedereen gemakkelijk terugvinden waar zij moeten zijn in het e-book. Extra gebruiksvriendelijk dus. Ook kun je mensen op die manier vaker door laten klikken naar je website door gebruik te maken van een aantrekkelijke video of interessante links die naar je website leiden.
Hoe maak je een gratis E-book?
Dat een gratis e-book onmisbaar is voor het begin van je verkoopfunnel, dat is duidelijk; je bouwt er je eigen mailinglijst mee op, potentiële klanten leren je diensten kennen en je bouwt vertrouwen op. Maar welke kennis geef je gratis weg? Hoeveel kennis geef je weg? Hoe deel je je e-book in? Hoe geef je je e-book vorm? En het belangrijkste: hoe zorg je voor de vraag naar meer, zodat de lezer ook klant wordt? Met deze vragen en meer ga je aan de slag tijdens de workshop ‘Hoe maak je een gratis E-book?’ van de FNV Zelfstandigen Summer Academy. Meld je nu aan voor deze workshop tijdens de Summer Academy 2021 op 25 en 27 augustus!