Als zzp'er nieuwe klanten werven via social media? Zo doe je dat [3 tips]
Uit het KvK-onderzoek ‘Gebruik social media door ondernemers’ blijkt dat veel ondernemers het nut van social media als marketinginstrument niet inzien. Ze hebben te weinig kennis van social media om er optimaal gebruik van te kunnen maken. Tijdgebrek is daarbij een vaak gehoord excuus, maar vaak ligt het probleem ergens anders.
Wanneer je klanten wilt werven via social media, dan heb je een slim en effectief plan nodig. Daarom nemen we je in dit blog mee in hoe je als zzp’er met de juiste stappen nieuwe klanten kunt werven via social media.
Strategie als basis voor jouw social media inzet
Veel bedrijven lijkt het makkelijk af te gaan; ze plaatsen meerdere posts per week en groeien als kool. Andere bedrijven daarentegen hebben vaak het gevoel dat ze maar iets doen. Ze steken tijd en energie in social mediakanalen, maar de reacties, nieuwe volgers en nieuwe klanten blijven uit. En dat is frustrerend.
Herken jij je daarin? Dan werk je waarschijnlijk zonder strategie. En dat is precies waar het misgaat. Een strategie maakt het namelijk veel makkelijker om:
- Content voor social media te bedenken
- Inspiratie en ideeën op te doen
- Triggerende posts te maken die perfect bij je doelgroep aansluiten
- Te groeien in volgersaantallen
- De groei van volgers om te zetten in klanten
- Klanten te werven en zo meer omzet te halen uit social media
Welke social mediakanalen kies je en hoe zet je ze in?
Er zijn veel social media platformen, dus je moet goed weten welk platform jij het best kunt gebruiken. Ze zijn namelijk niet allemaal even geschikt om als marketingtool te gebruiken. Het hangt er allereerst vanaf op welk platform je doelgroep zich bevindt. Is dat Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram of misschien wel een combinatie van verschillende platformen? Het is belangrijk dat je je hier in verdiept, omdat ieder platform op een andere manier communiceert en ook ieder zo zijn eigen regels heeft. Je zal jouw strategie daarop moeten aanpassen.
Algemene social media tips
Natuurlijk zijn er ook tips die voor alle social media platformen gelden. Lees hieronder de drie belangrijkste tips:
- Meer beeld, minder tekst. Uit recente onderzoeken blijkt dat beeld beter opvalt dan tekst. Dus liever geen ellenlange teksten, maar een goede foto gevolgd door een korte wervende tekst en een link naar je website.
- Publiceer regelmatig. Je wilt dat (potentiële) klanten je volgen, zodat ze op de hoogte blijven van je activiteiten. Dit vereist dat je regelmatig van je laat horen, gemiddeld zo’n drie keer per week.
- Houd vol! Je moet wel wat zelfdiscipline hebben om social media gericht en frequent in te blijven zetten. We zien maar al te vaak dat zzp’ers na een maand of drie minder actief worden. Je kunt dit managen door vooraf een gedegen social mediaplan op te stellen, waarin je alvast een aantal weken vooruit plant.
Starten als zzp’er met het FNV Startersmagazine voor zelfstandigen
Tenslotte is een belangrijk onderdeel van je strategie het evalueren van je social media inhoud. De grootste valkuil die je kunt maken, is namelijk al volledig invullen waar een klant op zit te wachten. Testen is hierin belangrijk. Van daaruit kun je gaan optimaliseren en zo je berichten nog beter laten aansluiten op je doelgroep. En dat zorgt er uiteindelijk voor dat het werven van nieuwe klanten een stuk makkelijker gaat. Wil je meer tips als starter? Bekijk dan vooral eens ons Startersmagazine.
Als je lid bent van FNV Zelfstandigen, dan kun je ons Startersmagazine het beste downloaden in het Kenniscentrum voor leden.