FNV ZZP

Zó doe je als zzp’er belastingaangifte over 2020 [met checklist!]

Zó doe je als zzp’er belastingaangifte over 2020 [met checklist!]

Sinds 1 maart 2021 kun je weer belastingaangifte doen. Voor elke ondernemer is het ieder jaar weer een vervelende klus. Dit komt doordat het ingewikkelder is voor zzp’ers dan voor werknemers.

Voor werknemers is bijna alles al ingevuld, maar als ondernemer moet je veelal zelf doen. Hoe pak je dit het beste aan? In dit blog nemen we je mee in waar je allemaal rekening mee moet houden bij het doen van belastingaangifte. 

 

Verzamel de benodigde gegevens

Allereerst is het belangrijk dat je de juiste benodigde gegevens voor je belastingaangifte 2020 (aangifte inkomstenbelasting 2020) verzamelt. Als het goed is heb je deze gegevens in de loop van het jaar al bij elkaar opgeslagen of in een boekhoudpakket verwerkt. Op die manier is het voor jou ook gemakkelijker om alles bij elkaar te zoeken. Indien je nog niet hebt gekozen voor een online boekhoudpakket - of gewoon extra zeker wilt zijn dat alle gegevens kloppen - hebben wij alle zaken die je nodig hebt bij de aangifte voor jou op een rijtje gezet in deze handige checklist [link naar brochure].

 

Zo doe je aangifte

Je kunt aangifte op drie verschillende manieren doen. Het is aan jou om te bepalen welke manier het beste aansluit op jouw situatie:

 

  1.      Online via Mijn Belastingdienst

Je doet zelfstandig aangifte via de website van de Belastingdienst. Heb je alle gegevens ingevuld en goed gecontroleerd of alles klopt? Dan kun je de aangifte elektronisch versturen.

  1.      Zelfstandig aangifte via speciale administratiesoftware
  2.      Besteed de boekhouding uit

Je besteedt de boekhouding uit aan een boekhouder of accountant, die de aangifte samen met jou of voor jou uitvoert. Dit lijkt op het eerste gezicht misschien een kostbare investering, maar houd er rekening mee dat het correct invullen van de jaarlijkse inkomstenbelasting ingewikkeld kan zijn. Belastingwetten worden regelmatig aangepast, waardoor de kans aanwezig is dat je aftrekmogelijkheden over het hoofd ziet. Een financieel adviseur is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en kan je bij het invullen van de aangifte veel tijd besparen - de ervaring leert dat deze investering zich dan ook al snel terugbetaalt.

 

Bezwaarschrift maken

Nadat je de aangifte hebt gedaan, ontvang je een voorlopige aanslag van de Belastingdienst. Zodra je deze te hoog vindt, kun je binnen 6 weken een bezwaarschrift (laten) indienen. Om deze reden is er altijd een formulier bijgesloten bij de voorlopige aanslag. Het verzoek zal meestal gehonoreerd worden, waarna de fiscus je een herziene aanslag stuurt. Het is ook in het belang van de fiscus om met de voorlopige aanslag de definitieve aanslag zo nauwkeurig mogelijk te benaderen. 

 

Checklist altijd bij de hand

Het doen van belastingaangifte kan veel vragen oproepen bij zzp’ers. Het is dus belangrijk dat jij je goed verdiept in alle stappen die je moet zetten om de juiste gegevens door te geven. De FNV Zelfstandigen checklist en aandachtspunten belastingaangifte zzp’ers is hier een handig beginpunt voor, download deze checklist daarom meteen. Zo heb jij je checklist bij de hand en wordt het doen van jouw belastingaangifte een stuk makkelijker!

 Ben je lid van FNV Zelfstandigen? Download de checklist dan in ons Kenniscentrum voor leden.

 

Checklist en aandachtspunten belastingaangifte zzp’ers

 

5 tips voor zzp’ers voor een correcte belastingaangifte over 2020