FNV ZZP

Het nut van een podcast voor iedere zzp’er

Het nut van een podcast voor iedere zzp’er

Het is helemaal hip en happening, heel educatief en ook een creatief communicatiemiddel: de podcast. Je kunt ‘m luisteren wanneer je wil, en het is een ideale manier om kennis te vergaren of juist even te ontspannen. Podcasts inzetten voor je onderneming om nieuwe klanten te werven is ook een slimme zet, want de populariteit blijft alleen maar groeien. Misschien ben jij nog niet zo’n podcastfan, of heb je nog geen idee hoe je een podcast vorm moet geven. Begrijpelijk! Daarom zetten we in dit blog op een rij waarom podcasting een goed idee is en hoe jij deze effectief vorm geeft.

Een podcast: wat houdt dat precies in?


Een snelle samenvatting voor als je nog niet op de hoogte bent van het fenomeen: een podcast (iPod + broadcast) is een online audiobestand over een specifiek thema. Een podcast bestaat vaak uit een serie opnamen, zoals bij een tv-serie. En die serie kan betrekking hebben op de actualiteit, maar ook sport of muziek, of een bepaald vakgebied. De vorm van een podcast kan verschillen, soms is dat in verhalende vorm, maar het kan ook een gesprek, interview of column zijn. De podcast kan je eenvoudig afluisteren op bijvoorbeeld je laptop, telefoon maar ook Smart tv.

Podcast & mijn onderneming: hoe gaat dat werken?

Een podcast is dus een belangrijk kanaal waarmee we informatie tot ons laten komen. En als zzp’er zal je altijd op zoek naar nieuwe manieren waarop jouw potentiële klanten naar informatie zoeken. Want zo is het ook ooit gegaan met Facebook, LinkedIn en Twitter. De podcast hoort nu ook in dit rijtje thuis en velen hebben de podcast al omarmd als medium. Als het interessant is voor jouw doelgroep, dan is het dus interessant voor jou. Wil je weten hoe andere ondernemers dat doen? Beluister dan eens een van deze succesvolle podcasts:

  • The Tim Ferris Show; de best beluisterde zakelijke podcast in Amerika waarbij Tim iedere week ondernemers uitnodigt om het dialoog aan te gaan.
  • FLOW met Marlou Volkerink; Marlou is o.a. business coach, trainer en branding & marketing expert en deelt podcasts over verschillende onderwerpen.
  • Celine Charlotte: Charlotte is een “business influencer” in Nederland die veel ervaring heeft met verschillende bedrijven en zo andere ondernemers kan inspireren.

Een podcast ontwikkelen: waar start ik?

Een podcast begint vooral met een goed verhaal. Het moet dezelfde insteek hebben als bijvoorbeeld een blog of artikel die je op je website plaatst; het moet toegespitst zijn op je doelgroep en vooral niet vol zitten met promotiepraatjes. Daarmee haal je het hele idee van de podcast onderuit en zal men snel afhaken. Qua materiaal hoef je niet perse een duur zangmicrofoon of mengpaneel aan te schaffen. Vraag eens rond in je omgeving en netwerk, of start gewoon met je smartphone. Het is wel belangrijk dat je voor de opname een rustige omgeving opzoekt. Nodig een aantal mensen uit je vakgebied uit die verstand hebben van het door jou gekozen onderwerp en spreek het gesprek van tevoren door. Vervolgens probeer je zo veel mogelijk op te nemen en zet je de beste stukken achter elkaar. Het gewenste resultaat is een gesprek tussen specialisten die jouw potentiële klanten in een half uur iets bijbrengt.

Twijfel je nog of podcasting wat voor jou is?

Alles bij elkaar is een podcast opnemen best een flinke klus. Dat zal iedereen die wel eens een podcast heeft ontwikkeld toegeven. Neemt niet weg dat het een interessant, en trending, communicatiemiddel is dat jij als zzp’er effectief kunt inzetten om klanten te werven. Mocht je nog twijfelen, dan is deze online training van de ZZP Winter Academy echt wat voor jou. Op basis van deze podcasting workshop kun je namelijk goed bepalen of podcasting iets voor jouw bedrijf is. Neem ook zeker een kijkje bij de andere online trainingen van de FNV Zelfstandigen Winter Academy eind februari en meld je hier gelijk aan!

Helemaal gratis als je lid bent van FNV Zelfstandigen!

 

Aanmelden