Zó geef je een strakke online presentatie
Deze tijd waarin we letterlijk afstand van elkaar moeten houden, vraagt om meer online activiteiten. Niet alleen privé, maar ook op zakelijk gebied zal iedere zzp’er dit merken. Wil jij je product voor het voetlicht brengen? Een écht wervelende presentatie geven?
Met deze drie tips uit onze gratis brochure kom je online goed voor de dag! Want hoe ga je die indrukwekkende presentatie vormgeven? Over het algemeen kun je een (online) presentatie vergelijken met een vliegreis. De start en de landing maken de meeste indruk en zo is het ook met jouw presentatie. Zorg voor een sterke opening en afsluiting. Dat is het aspect wat het langst in de herinnering blijft.
Andere belangrijke tips zijn:
Tip 1) Vertel wat je doelgroep wil weten
Het lijkt voor de hand liggend, maar vertel iets waar je doelgroep op zit te wachten, iets dat waarde voor hen heeft. Een interessante presentatie of een goed webinar valt of staat bij de inhoud van wat je te vertellen hebt. Doe daarom goed vooronderzoek, voordat je de keuze maakt voor het onderwerp van je presentatie of webinar.
Tip 2) Kies de geschikte webinar software
Een webinar waarbij je zowel met geluid als met beeld bij je publiek thuis komt, vraagt wat van jou en je techniek. Want het kan zijn dat je publiek niet al te snel of stabiel internet heeft. Zorg er daarom voor dat je over goede (gratis) software beschikt en dat je de laatste versie daarvan hebt gedownload. Daarmee zorg je er in ieder geval voor dat je problemen zoveel mogelijk voorkomt. Denk dus na over de software die je wil gaan gebruiken voor je webinar. Die software is er in allerlei betaalde en gratis soorten en maten. Van automatische herinneringsmailtjes, tools om je presentatie interactiever en fancy te maken, of complete factureringssystemen die je deelnemers automatisch een factuur sturen als ze je webinar hebben gevolgd. Kies dus een programma dat past bij wat jij wil bereiken met je webinar. Vaak kom je met gratis software als Jitsi, Zoom of Skype al een heel eind.
Tip 3) Zorg eventueel voor ondersteuning tijdens je webinar
Als je de webinar of presentatie zelf geeft, heb je veel aan je hoofd. Wanneer je de webinar start, sta je ‘in de winkel’. Alles moet goed zijn, alles moet werken, je verhaal moet vlot van start gaan en je moet de vaart er de gehele webinar in weten te houden. Het is op zo’n moment best lastig als je dan veel vragen binnenkrijgt via de chat, e-mail of via tweets. Want het komt regelmatig voor dat de organisator van een online bijeenkomst op het laatste moment nog een appje of tweetje krijgt met de mededeling dat het iemand uit het publiek niet lukt om in te loggen. Of dat iemand niet doorheeft hoe de poll werkt. Met een goede moderator op de achtergrond ondervang je dat soort afleidingen en kun je als spreker jezelf op het verhaal concentreren. Moderators kunnen tijdens de presentatie dus de vragen opvangen en die eventueel beantwoorden als het gaat om praktische of technische zaken. Ook kunnen ze belangrijke vragen doorspelen naar de spreker. Ondertussen kunnen ze kanalen als de inbox, Facebook en Twitter in de gaten houden. Hoe klein je webinar ook is, als er veel van afhangt en de kwaliteit hoog moet zijn, is een goede, ervaren moderator heel handig!
Zoals we al aangaven, heeft een presentatie veel overeenkomsten met een vliegreis. In onderstaande gratis brochure vind je alle instrumenten om op koers te blijven en een hoogvlieger te worden op het gebied van online presenteren.
Ben je al lid van FNV Zelfstandigen? Download deze (en andere) dan in ons Kenniscentrum voor leden.