Als zzp’er een webinar organiseren? Dat kun je prima zelf!
Bij het organiseren van een webinar denken veel zzp’ers toch aan een omvangrijk project dat veel tijd in beslag neemt en waarbij je misschien zelfs hulp van anderen moet inschakelen. Je moet immers een hoop regelen: de spreker(s) zelf, maar ook de video, audio en hosting moeten top in orde zijn. Je wilt namelijk geen flater slaan ten aanzien van je publiek.
Misschien overweeg je wel een dure webinar tool, vanuit de gedachte dat je de technologie dan in ieder geval goed geregeld hebt. Dat kan best het geval zijn, maar zelfs met een flinke investering verloopt niet iedere webinar zo soepel als men zou willen. Zonde, want met een webinar kun je veel potentiële nieuwe klanten bereiken.
Maar het kan ook anders! In dit artikel lees je hoe jij als zzp’er met een minimale investering het maximale uit je nieuwste webinar kunt halen, met de keuze van een goede webinar tool.
Waaruit bestaat een goede webinar tool?
Een webinar organiseren en houden voor de deelnemers blijft altijd spannend. Daarom moet een goede webinar tool in eerste instantie betrouwbaar zijn. Die biedt je namelijk de zekerheid dat de techniek je niet in de steek laat. Wat zijn andere belangrijke functionaliteiten van een goede tool?
- Voorafgaand aan je webinar moet je een hoop organiseren en managen, dus zorg dat dit met je webinar tool kan. Denk hierbij ook aan uitnodigingen die je wilt versturen, het inplannen van de webinar en het oefenen van de webinar.
- Wat is het doel van je webinar; wil je ook nieuwe leads genereren? Mocht je ook een marketingtool gebruiken, dan kan het heel handig zijn als je webinar tool ook kan koppelen aan je marketingtool.
- Bij niet iedere webinar tool kun je veel customizen aan de webinar, als het gaat om de styling, zodat je je eigen huisstijl kunt toepassen. Vind je dit een belangrijk punt? Let daar dan goed op bij de keuze van je webinar tool.
Wat is een goede investering voor een goede webinar tool?
Een dure webinar tool of een team dat je ondersteunt staat niet gelijk aan een soepel verlopende webinar. Beter gezegd; er zijn zat gratis webinar tools waarmee je een goede webinar kan organiseren. Wat kun je met de meeste gratis webinar tools al doen?
- Gebruikmaken van je eigen videoconferencing apparatuur die waarschijnlijk al op je bureau staan: scherm, camera en microfoon.
- Je webinar interactief maken: bij iedere gratis tool zit wel de mogelijkheid om gebruik te maken van de ingebouwde interactiemogelijkheden zoals een Q&A of een ‘raise your hand’ functie.
- Bij veel webinar tools kun je ook co-hosts aanwijzen, zodat je gemakkelijk gastsprekers kunt toevoegen, maar eventueel ook iemand die je helpt met de IT kant.
Let wel op; de functionaliteiten verschillen per webinar tool, dus doe een goed vooronderzoek. Soms zal je ook een (kleine) financiële investering moeten doen om gebruik te kunnen maken van die functionaliteiten die je nodig vindt.
Hoe hoog die investering is, verschilt per aanbieder en is afhankelijk van je wensen. Wil je meerdere hosts toewijzen, verwacht je veel deelnemers en wil je per jaar veel webinars organiseren? Dan loopt de investering ook op. Bedenk dat je snel aan een investering zit van €15,- per maand, als je veel wensen hebt. Overweeg daarom goed of je niet voldoende hebt aan de gratis versies.
Zekerheid staat voorop bij het organiseren van je webinar
Het belangrijkste is dat je zelfverzekerd je webinar ingaat én de resultaten behaalt zoals je die vooraf had bedacht. Ben je enthousiast geworden over het zelf organiseren van je webinar?
In deze brochure leren we je de grondbeginselen voor het geven van een online presentatie en geven we tips voor 10 gratis goede webinar/ trainingsprogamma’s!
Ben je lid van FNV Zelfstandigen? Download onze brochures dan allemaal in ons Kenniscentrum.