FNV ZZP

Zzp’er (worden) in crisistijd? Zo voorkom je schulden

Zzp’er (worden) in crisistijd? Zo voorkom je schulden

Starten als zelfstandige in crisistijd betekent extra veel uitdagingen, met name financiële. Uitdagingen waar mee om valt te gaan zolang je je maar goed voorbereidt. Het zou namelijk een vervelende situatie worden als je niet na lang na jouw start als zelfstandige je al (beginnende) schulden begint op te bouwen.

Iets wat je uiteraard ten alle tijden probeert te voorkomen zodat jij met veel plezier kan blijven ondernemen. In dit blog vijf belangrijke tips, zodat jij als (startende) zzp’er niet met schulden te maken krijgt.

 

1.    Check je ondernemingsplan - nog eens -

Het begint allemaal met een goed ondernemingsplan. Dit plan zet niet alleen de mogelijkheden en beperkingen op een rij, het is ook iets wat je eventueel nodig hebt voor externe financiers. Het is goed om dit plan nog eens goed onder de loep te nemen, het kan heel goed zijn dat de markt voor jouw idee anders is geworden door de coronacrisis. De levensduur van een ondernemingsplan is altijd al vrij beperkt door de veranderende wereld, maar in crisistijd des te meer.

 

2.    Wanneer maak je winst?

Voordat je na het checken van je ondernemingsplan gelijk naar de Kamer van Koophandel racet; reken eerst goed uit hoeveel omzet je moet maken om genoeg inkomen uit je onderneming te halen. Het geld dat jij dadelijk ontvangt voor je diensten of producten (je omzet) is namelijk niet hetzelfde als je winst. Winst is de ‘de opbrengst minus de kosten die je maakt’.
Meestal wordt die winst over een kalenderjaar gerekend, dit heet dan weer een boekjaar. Wanneer je in loondienst bent, wordt er automatisch belasting ingehouden, nu moet jij dat zelf in werking zetten. Je zal die aangifte inkomstenbelasting één keer per jaar moeten doen. Heb je al overzichtelijk gemaakt hoeveel jij daarvoor opzij moet zetten? Wanneer je een prognose maakt hoeveel winst je denkt te gaan maken, probeer daar dan zo’n 40% van opzij te zetten. Ja dat is fors, maar wel een goede buffer voor die inkomstenbelasting, maar ook voor onvoorziene uitgaven.

 

3.    Vergeet niet de btw-aangifte

Niet iedere ondernemer betaalt evenveel en even vaak btw, maar de btw-aangifte is iets waar je als starter zeker rekening mee moet houden. De btw die je ontvangen hebt en moet terugbetalen aan de Belastingdienst heet ook wel omzetbelasting. De Belastingdienst zal bepalen of je btw-plichtig bent, en zo ja, hoe hoog de btw is die je moet afdragen. Het algemene btw-tarief is 21%, voor sommige goederen en diensten geldt het lage tarief van 9%, het 0%-tarief of een vrijstelling. De btw die je zelf hebt betaald over je zakelijke kosten mag je dan weer aftrekken. De meeste zzp'ers doen eens per kwartaal btw-aangifte, maar soms zal je deze maandelijks of jaarlijks moeten doen. Ook hier geldt weer; dit beslist de Belastingdienst en hangt af van het bedrag dat gemiddeld aan btw moet worden afgedragen. De aangifte doe je via de site van de Belastingaangifte of via een (online) boekhoudprogramma.

 

4.    Zorg voor een actief debiteurenbeheer


Als je een aparte zakelijke- of bedrijfsrekening hebt geopend en de eerste facturen kan versturen voor jouw opdrachten of diensten, is het belangrijk dat je vanaf het begin je inkomsten in de gaten te houden. Een overzichtelijke zakelijke administratie is daarvoor essentieel. Anders weet je niet van wie je nog geld krijgt en kan je niet tijdig actie ondernemen. Verstuur jouw rekeningen zelf ook netjes op tijd en zorg dat je een gedegen plan hebt voor jouw debiteurenbeheer. Heb je jouw betalingstermijn(en) op orde; voor zowel consumenten als bedrijven? En hoe ga je ervoor zorgen dat je op tijd een herinnering verstuurd? Grote kans dat een van jouw opdrachtgevers tijdens een crisis ook in geldnood komt. Wees voorbereid en zorg dat jij niet óók in geldnood komt.

 

5.    Last but not least: wees -zeker in het begin- zuinig

Als je je eerste opdrachten hebt gedaan of producten hebt verkocht, en je ziet de eerste bedragen op je rekening verschijnen, dan kan het een fijn gevoel geven om dat geld meteen weer uit te geven. Je hebt het immers verdiend en jezelf verwennen is ook fijn. Maar wees daar toch voorzichtig in. Een beetje zuinigheid in crisistijd kan helemaal geen kwaad! Zeker totdat je weet of je een steady inkomen kunt halen uit je opdrachten of diensten.


Op zoek naar nog meer praktische tips om schulden (in de toekomst) te voorkomen? Download onderstaande brochure en tips.

Ben je lid van FNV Zelfstandigen? Download al onze brochures dan via deze link.

 

New call-to-action