FNV ZZP

Zo behoud je klanten in crisistijd. 5 tips

Zo behoud je klanten in crisistijd. 5 tips

In een crisis aarzelen mensen vaker bij het nemen van aankoopbeslissingen. Logisch, want ze willen waar voor hun geld en de garantie dat het product of de dienst het geld ook waard is. Daarom is het overtuigen van nieuwe klanten op dit moment extra lastig, zo niet onmogelijk. Focus je daarom liever op bestaande klanten die sowieso al de basis zijn van je omzet. In dit artikel beschrijven we vijf technieken voor klantenbinding.

New call-to-action

 

 

In een crisis aarzelen mensen vaker bij het nemen van aankoopbeslissingen. Logisch, want ze willen waar voor hun geld en de garantie dat het product of de dienst het geld ook waard is. Daarom is het overtuigen van nieuwe klanten op dit moment extra lastig, zo niet onmogelijk. Focus je daarom liever op bestaande klanten die sowieso al de basis zijn van je omzet. In dit artikel beschrijven we vijf technieken voor klantenbinding.

1. Blijf in contact met je klant

In de huidige 1,5 metereconomie is persoonlijk contact lastiger geworden. Maar in plaats van te kijken naar wat niet kan, kun je je beter focussen op wat wél mogelijk is. Pak gewoon weer eens de telefoon en maak optimaal gebruik van de online contactmogelijkheden zoals social media, e-mail en videobellen. Wat je in ieder geval niet moet doen, is je koest houden. Dan verwateren je relaties en kunnen je bestaande klanten zelfs denken dat het niet goed met je gaat. Bovendien vinden klanten het juist in deze lastige tijd prettig om van je te horen. Mensen doen immers zaken met mensen. Vertel hen hoe jij omgaat met de crisis, en hoe jouw dienstverlening (wellicht in hun voordeel) is veranderd.

2. Wat heeft je klant nu behoefte aan?

Ook je klanten hebben te maken met de enorm veranderde omstandigheden. Dat heeft invloed op hun behoeften, verwachtingen en financiële mogelijkheden. Benader je klanten proactief en kijk naar wat er bij hen is veranderd. Waar liggen hun problemen en vragen op dit moment? Speel daar op in met een geactualiseerd aanbod. Werk je op basis van vast maandelijks bedrag en worden daar standaard activiteiten voor uitgevoerd die nu niet meer kunnen? Bied dan aan wat je wél kunt doen om hen te helpen.

3. Wees creatief en flexibel

Zzp’ers hebben (ten opzichte van grote bedrijven) het voordeel dat ze erg wendbaar en flexibel zijn. Nu is het tijd om dit te bewijzen. Geef je bijvoorbeeld verkooptrainingen op locatie? Die trainingen kun je nu ook prima online aanbieden. FNV Zelfstandigen doet dit ook. We zien dat veel zzp’ers de weg naar online al hebben ontdekt. Zo hebben sommige ijssalons, slagerijen en bakkers hun website geoptimaliseerd en zo ingericht dat je online je bestelling kunt plaatsen en je spullen bij de vestiging kunt afhalen. Wees creatief.

4. Blijf actief en zichtbaar

Ook als je je (potentiële)klanten nu wat minder in real life ziet, kun je wel zichtbaar zijn. We zijn nu vooral online zichtbaar en dat is dus ook precies waar je makkelijk gevonden moet worden. Zorg dat je website op orde is. Dat wil zeggen: goed leesbaar en navigeerbaar op mobiel. Zorg regelmatig voor updates en nieuwtjes op je site, die inspelen op de actualiteit. Dit maakt ook dat je in de zoekmachines goed wordt gevonden. Gebruik je social media-kanalen om ook zakelijk in contact te blijven. Wees ludiek en speel op de crisis in met een speciaal aanbod.

5.    Werk samen met collega zzp’ers

We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en dat blijft voorlopig ook zo. Kijk daarom waar je op slimme wijze kunt samenwerken met andere zzp’ers om kosten te drukken, nieuwe afzetkanalen te creëren of de promotie te versterken. Denk in ‘win-win’ en ‘samen sterk!’

Brochure Klanten werven en behouden in crisistijd

Het is essentieel dat je met beperkte middelen, je tijd en aandacht richt op de juiste klanten. Dat zijn vooral bestaande klanten, want de kans dat zij iets bij je kopen is groter dan de kans dat prospects iets zullen kopen.

Wil je meer tips en adviezen wat je in deze crisis, en erna, kunt doen om nieuwe klanten te werven en je bestaande klanten te behouden. Download dan onze nieuwe brochure. Ben je al lid, dan kun je de brochure via deze link downloaden.

New call-to-action