Wanbetalers, trap niet in deze 5 smoesjes
Mijn hond heeft mijn huiswerk opgegeten, de printer deed het niet, huiswerk? Wat voor huiswerk? Deze smoesjes hebben we allemaal wel eens gehoord of zelfs gebruikt om onder die vervelende taak uit te komen. De betaling facturen is er ook zo’n eentje.
Uit een onderzoek van Payt, dat software voor debiteurenbeheer maakt, blijkt dat 50% van alle verzonden facturen in 2018 werd niet binnen de betaaltermijn voldaan. Nu kunnen er hele goede redenen zijn, waarom een factuur (nog) niet is betaald. Maar vaak krijgen zzp’ers te maken met smoesjes om de betalingstermijn uit te stellen of de factuur helemaal niet te betalen. Hier benoemen we vijf van de meest gehoorde smoesjes.
-
Ik heb de factuur niet ontvangen
Deze smoes kent vele varianten. De factuur is niet met de post gekomen, zat niet in mijn e-mail inbox, wellicht zit ie in mijn spamfolder, heb je de factuur naar een verkeerd adres gemaild. Hoe dan ook de debiteur claimt niets van de factuur te weten.
Weerwoord
Je kunt nogmaals de factuur sturen, maar het is beter om na te bellen, te checken naar wie of welk adres je het moet sturen. Vervolgens de factuur mailen met een ontvangstbevestiging en weer nabellen. Zorg voor een papertrail. Mocht het ooit zover komen dat je juridische hulp nodig hebt, dan kun je laten zien dat jij in ieder geval de juiste paden hebt bewandeld.
-
Ik denk dat de betaling en de aanmaning elkaar net hebben gekruist
Wanbetalers wijzen vaak de beschuldigende vinger naar systemen, de bank of andere mensen waarvan ze afhankelijk zijn. Zij hebben alles op tijd betaald, maar ja het moet wel via allerlei routes.
Weerwoord
Op zich is dit geen onlogische reactie. Bij een aanmaning staat er ook vaak dat je dit bericht kunt negeren als je reeds de factuur hebt voldaan. Bovendien kan het enkele dagen duren voordat het door het systeem van de klant is gegaan en op jouw rekening staat. Vraag voor de zekerheid om een schriftelijke bevestiging dat de betaling is voldaan en als het niet zo is, bel dan weer na.
-
De persoon die de factuur moet goedkeuren is er niet, kun je later terugbellen?
Ook deze smoesjes heeft meerdere varianten. De persoon die verantwoordelijk is voor de betaling van jouw factuur is ziek, op vakantie, in vergadering of even niet op z’n plek. Ze vragen je vriendelijk terug te bellen.
Weerwoord
Dat doe je netjes maar na twee keer nog die persoon niet gesproken te hebben, mag je best aan de bel trekken. Vraag naar zijn leidinggevende en eis dat je geholpen wordt. Noteer in ieder geval altijd de verantwoordelijke persoon van de crediteurenadministratie; naam, telefoonnummer, e-mail en eventueel de werktijden.
-
Er was iets mis met de factuur, dat moeten we eerst oplossen
De wanbetaler kan zich ook verschuilen achter een factuur die niet helemaal correct is opgesteld. Hij claimt dat er fouten opstaan of begrijpt niet waarvoor hij precies moet betalen, wanneer en naar welke rekening.
Weerwoord
Loop samen door de factuur en los de problemen op. Pas zo nodig de factuur aan en refereer naar het telefoongesprek en verkort je betalingstermijn. Op zich is deze smoes eenvoudig te voorkomen door ervoor te zorgen dat je altijd in één oogopslag kunt zien welk bedrag uitstaat, wat de betalingstermijn is en op welke rekening het verschuldigde bedrag moet worden gestort. Om helemaal volledig te zijn verwijs je in de factuur naar de offerte waarop de factuur betrekking heeft.
-
Zodra de betaling van mijn grote klant binnen is, ben jij de eerste die ik betaal
Dit klinkt sympathiek en hij rekent op je begrip. Maar zijn financiële situatie is niet jouw probleem. Het is wel een rode vlag. Wellicht heeft deze wanbetaler een slechte reputatie of is hij niet kredietwaardig.
Weerwoord
Blijf vriendelijk en beroep je op het feit dat je zzp’er bent. Als rekeningen niet betaald worden, stokt de geldstroom naar je bedrijf en kun jij wellicht niet meer aan je financiële verplichtingen voldoen. Niet voor niets zijn wanbetalers een belangrijke oorzaak van faillissementen.
Download onze hulpgids
Helaas krijgt iedere zzp’er er mee te maken: klanten die hun facturen te laat of zelfs helemaal niet betalen. Wat kun je doen om wanbetaling te voorkomen en als het zover is welke stappen kun je dan ondernemen om je geld alsnog te innen? Je vindt alle antwoorden in onze brochure + handige tips van onze juridische afdeling.
Ben je lid van FNV Zelfstandigen? Download de brochure dan via deze link.