FNV ZZP

Klanten scoor je geheid, in komkommertijd!

Klanten scoor je geheid, in komkommertijd!

Het is zomer! Het zonnetje schijnt, lange luie avonden, heerlijk een terrasje pakken en geen ellenlange files. Een en al goed nieuws zou je denken. Maar niet voor je business die op een laag pitje staat, want:

 

  1.    Iedereen is op vakantie
  2.    Gaat op vakantie
  3.    Komt net terug van vakantie
  4.    Dus is het komkommertijd!

In de komkommertijd klanten oogsten

Het is toch gek dat we de illusie hebben dat zaken in de zomer zo goed als stil liggen. Het spook van de komkommertijd duikt op en dit werkt verlammend. De zomer is juist een ideale periode om projecten op te pakken waar je normaal gesproken weinig tijd voor hebt, maar die wél belangrijk zijn voor je onderneming. 

Wij geven je drie tips om de komkommertijd goed te benutten.

Tip 1. Klanten werven via social media voor zzp’ers

Je potentiële klanten zitten wellicht niet op kantoor, maar wel op social media. En daar besteden ze in de zomer meer dan gemiddeld hun tijd. Een uitgelezen kans om in het vizier te komen! Daarom is het des te opvallender dat slechts 5% van de zelfstandigen klanten werft via digitale platforms. Dit blijkt uit de Zelfstandigen Enquête Arbeid 2017 (ZEA) van TNO en het CBS, waaraan meer dan 6.000 zelfstandig ondernemers deelnamen. Er is dus nog een wereld te winnen!

Bekijk daarom deze zomer je social media kanalen eens kritisch. Haal je er wel uit wat er in zit? Misschien moet je je social media strategie weer eens aanscherpen of updaten. In onze brochure klanten werven via social media voor zzp’ersleggen we je haarfijn uit hoe je dit doet en helpen we je een eindje op weg bij het vinden van nieuwe klanten via social media als twitter, facebook en LinkedIn.

Download gratis de brochure

Tip 2.Klanten werven via je website 

Voor zzp’ers is online acquisitie vaak de goedkoopste manier om (nieuwe) klanten aan te trekken en te binden. En dat begint met de homepage. De homepage van je website kun je zien als de virtuele voordeur. Als een nieuwe bezoeker je voordeur voorbijloopt, dan is je website blijkbaar niet uitnodigend genoeg. Maar hoe weet je of je homepage aantrekkelijk genoeg is voor (nieuwe) klanten? In dit blogartikel kun je testen hoe je homepage op 7 punten scoort. 

Kijk ook eens of je nieuwe content kunt toevoegen of kijk naar content die je in het verleden als eens gedeeld hebt. Misschien kun je dit herschrijven of updaten en weer nieuw leven in blazen. Zeker in tijden van weinig interessant nieuws, kan dit een goede uitkomst zijn!

Meer tips vind je in de brochure online klanten werven voor zzp’ers. Hierin leggen we je uit hoe je via je website op een vrij eenvoudige en voordelige manier nieuwe klanten kunt werven. 

 

Download de brochure

Tip 3. Doe nieuwe kennis op 

Bijscholing is voor iedere zzp’er belangrijk. Je moet zorgen voor werk, nu en voor in de toekomst. Als (startende) ondernemer moet je je kennis regelmatig onderhouden om jezelf in je branche en vakgebied te blijven ontwikkelen. De zomermaanden zijn bij uitstek geschikt om bij te spijkeren. Als lid van FNV Zelfstandigen kun je verschillende cursussenvolgen die je daarbij helpen. Deze cursussen worden het hele jaar door gegeven en zijn voor leden gratis. 

In deze gidsvind je een overzicht van het cursusaanbod 2019. Ook kun je je opgeven voor de Summer Academyeind augustus waarin we je in 2 dagen klaarstomen.

Download de FNV Zelfstandigen vakantiespecial

Je ziet dat er voldoende projecten te bedenken zijn waar jij je in de zomer mee bezig kunt houden. Zoals achterstallige administratie, het opzetten van aantrekkelijke zomeracties voor je klanten, het vernieuwen van je website, opfrissen van je social media strategie.

Besteed je tijd in deze rustige periode in ieder geval nuttig, zodat jouw onderneming klaar is voor de rest van het jaar! Als uitsmijter bieden we je nog een vakantiespecial aan met hierin de meest gelezen brochures van FNV Zelfstandigen:

Als je al lid bent van FNV Zelfstandigen, kun je de zomerbundel hier downloaden.

Download de zomerbundel