Honderden boze zelfstandig taxichauffeurs op de Dam
We riepen het laatst al: de zelfstandige taxichauffeurs die rijden voor een centrale zijn boos. Ze vinden het oneerlijk dat zij zich aan allerlei strenge regels moeten houden en rijders voor Uber en andere zogeheten platforms niet. Met zeker 300 protesteerden zij donderdag in Amsterdam. ‘De actie was echt een groot succes.’

De Dam vulde zich aan het einde van de ochtend met boze taxichauffeurs. Zij trokken in een lange stoet door het centrum van de hoofdstad. ‘Wij willen een gelijk speelveld. En wel nu!’, riepen de demonstranten.
Ze willen gewoon een eerlijke taximarkt
De chauffeurs vragen niet zoveel. Ze willen gewoon een eerlijke taximarkt, waarin dezelfde regels gelden voor álle chauffeurs. Of je nou werkt voor een centrale of een zogeheten platform als Uber.
Veel meer regels dan je collega bij platform
Maar dat is nou juist niet het geval. Wie rijdt voor een toegelaten taxiorganisatie (TTO) moet zich aan veel meer regels houden dan zijn collega bij een platform, waar je je taxi kunt boeken met een app.
Het gaat nu helemaal mis
Sinds de komst van die platforms en de liberalisering van de taxisector gaat het helemaal mis. Veel zelfstandige chauffeurs bij een centrale staat het water aan de lippen. Er kan haast geen taxi meer bij, vooral in de grote steden.
Oneerlijke concurrentie en schijnconstructies
De beroepschauffeurs moeten opboksen tegen oneerlijke concurrentie en schijnconstructies. ‘Tijd dat de overheid ingrijpt’, zegt Minke Jansma van de FNV, ‘Een gemeente moet kunnen ingrijpen als er te veel chauffeurs zijn.’
Goede sfeer, iedereen deed mee
‘De actie is echt heel goed verlopen’, zegt bestuurder Irene van Hest van FNV Zelfstandigen. ‘Goede sfeer in de mars, iedereen deed mee.’
Petitie en Gouden Daklicht voor de wethouder
Wethouder Sharon Dijksma was ook opgetrommeld. Zij kreeg een petitie met heel veel handtekeningen van de chauffeurs. En een Gouden Daklicht, zo’n bordje dat je normaal bovenop een taxi ziet staan.

Dijksma gaat praten met de chauffeurs
Van Hest: ‘Zij heeft onder andere toegezegd dat ze in gesprek gaat met chauffeurs zelf en niet alleen de toegelaten taxiorganisaties oftewel de centrales.’
De boodschap is luid en duidelijk
Zij is trots op de chauffeurs die zich hebben laten zien en horen. ‘Dit is een groot succes. Hun boodschap is luid en duidelijk: een gelijk speelveld en een taxistop in Amsterdam.’
Bizar onderscheid. Iedereen weet het nu
‘Geen Amsterdammer die nu niet weet welk bizar onderscheid er is in de taximarkt tussen chauffeurs die rijden voor een centrale en platformchauffeurs.’
Steeds onveiliger op straat
Waar de wethouder ook iets aan moet doen is de onveiligheid op straat. Onervaren taxichauffeurs maken meer brokken. ‘Een jongere met amper rijervaring kan nu taxichauffeur worden’, zegt Irene van Hest van FNV Zelfstandigen. ‘Daar krijg je heel gevaarlijke situaties van.’
Laat eerst zien dat je kunt rijden
Zij wil daarom dat je eerst moet laten zien dat je kunt rijden voordat je op de taxi komt. ‘Voer de vakbekwaamheidstoets weer in’, zegt Van Hest. Die is in 2016 afgeschaft. ‘Daardoor hebben die platforms nu vrij spel.’
Geen idee hoe ze ondernemer moeten zijn
En zo belanden weer veel beginnende chauffeurs in schijnconstructies. ‘Omdat zij zelf helemaal geen idee hebben hoe ze ondernemer moeten zijn.’
Voor mijn collega’s, voor mijn vak
De Amsterdamse taxichauffeur Laetitia is erbij op de Dam. ‘Ja joh, natuurlijk. Ik moét hier zijn. Dit is voor mijn collega’s, voor mijn vak.’ Ze schat dat er zeker 7.000 mensen op de taxi zitten in de hoofdstad.
Dit moet stoppen: genoeg is genoeg
‘Daarvan zijn er ongeveer 4.500 aangesloten bij een toegelaten taxiorganisatie. Onze gemeente heeft totaal geen inzicht hoeveel chauffeurs voor Uber rijden. Laat staan dat ze handhaven op regels waar wij ons als beroepschauffeurs aan moeten houden. Dit moet echt stoppen: genoeg is genoeg.’