FNV Zelfstandigen helpt je op weg met de belastingaangifte
Nederland is een ondernemend landje. Dat blijkt wel uit de vele zzp’ers die er dit jaar zijn bijgekomen. Inmiddels staan 1,2 miljoen zelfstandige ondernemers ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Net als alle andere ondernemers moet je ook als zelfstandig ondernemer belasting betalen.
Door de bank genomen is deze aangifte net iets ingewikkelder dan toen je nog werknemer was. Immers, voor werknemers is bijna alles ingevuld, maar als zzp’er moet je veel zelf invullen. En dan al die vragen: waar heb ik recht op, wat kan ik aftrekken, ofwel hoe vul ik de aangifte zo gunstig mogelijk in? Geen paniek: wij helpen je met een handige brochure, checklist en workshops.
Wat is ook alweer de deadline van de aangifte?
Maar eerst even dit. Wat was ook alweer de deadline? De belastingaangifte moet je ieder jaar vóór 1 mei hebben ingevuld én hebben opgestuurd naar de Belastingdienst. Doe je de aangifte vóór 1 april? Dan krijg je voor 1 juli bericht en weet je dan dus ook eerder of je in aanmerking komt voor belastingteruggave. Dit geeft je voldoende tijd om je goed voor te bereiden.
Handige belasting brochures en checklists
In ons kenniscentrum vind je vijf nieuwe brochures, checklists en rekentools over belastingen. Hieronder hebben we ze nog even kort op een rijtje gezet.
1. Checklist belastingaangifte voor zzp’ers
Maak het jezelf makkelijk met deze handige checklist belastingaangifte, speciaal voor zelfstandigen. Hierin staan 18 belangrijke punten waar je aan moet denken. Heb je alle zaken paraat? Dan is de aangifte een stuk makkelijker te doen.
2. Zelf aangifte inkomstenbelasting 2018 doen
Dit is een praktische, toegankelijke gids waarmee je sneller én makkelijker met je aangifte aan de slag kunt. De aangiftehulp inkomstenbelasting bevat handige tips en voorbeelden die zijn toegespitst op jou als zzp’er.
3. Aangifte inkomstenbelasting: de belangrijkste wijzigingen
Wij hebben de belangrijkste wijzigingen voor zzp’ers ten opzichte van de vorige aangifte (over 2017) voor je op een rijtje gezet. Zo kun jij je aangifte voor 2017 met een gerust hart in gaan vullen!
4. Jaarrekening met winst- en verliesrekening opstellen
voor zzp’ers
Het is van groot belang dat de jaarrekening correct is opgesteld, voordat je de cijfers in de elektronische belastingaangifte gaat invullen. In deze brochure behandelen we stapsgewijs het opstellen van de jaarrekening:
- Het opstellen van de resultatenrekening;
- Het opstellen van de balans;
- Het maken van een fiscale winstberekening.
5. Van boekhoudhulp naar IB-aangifte 2019
Doe je als (startende) zelfstandig ondernemer zelf je IB-aangifte? Deze aangiftehulp in Excel helpt je op weg. Met uitleg, rekentools en handige invultips.
Liever een workshop?
Wie het liever niet in z’n eentje uitvogelt en meer baat heeft bij een cursus met collega zzp’ers, kan terecht bij één van onze Belasting workshops. Hierin komt aan o.a. aan bod:
- We laten je de criteria zien, waar de belastingdienst op let om je als zelfstandig ondernemer te kunnen beschouwen en je het recht geeft op aftrekposten voor zelfstandigen.
- We leggen uit hoe de belastingdienst kijkt naar je boekhoudingsgegevens.
- A.d.h.v. casussen lopen we het aangifteprogramma met jullie door.
- We geven antwoorden op jullie vragen.
Natuurlijk is er ook uitgebreid gelegenheid om vragen te stellen en om met mede zzp’ers van gedachten te wisselen. Het doel is om je op weg te helpen zodat je met vertrouwen zelf de aangifte kunt doen.
Ben je lid van FNV Zelfstandigen? download de documenten dan via deze link.