Want de taximarkt is bomvol, oneerlijk en onveilig
Ze zijn met zeker 1.000 en ze protesteren dinsdag 19 maart in Den Haag. De zelfstandige taxichauffeurs zijn boos. Want ze verdienen geen droog brood meer en voelen zich ongelijk behandeld. Ook willen ze betere handhaving van de regels. En veiligheid op straat. Nu zijn er te vaak ongelukken door onervaren collega's die werken voor platforms als Uber.
Tijd om wat te doen dus. ‘Ja’, zegt Minke Jansma van de FNV, ‘de problemen stapelen zich op, genoeg is genoeg.’ Het water staat veel chauffeurs aan de lippen op de bomvolle taximarkt, vooral in de grote steden. Volgens haar is ook sprake van oneerlijke concurrentie en schijnconstructies. ‘De overheid moet ingrijpen. Een gemeente moet kunnen ingrijpen als er te veel chauffeurs zijn.’
Dit doen de taxichauffeurs dinsdag
- Ze verzamelen om 12.00 uur op het Malieveld in Den Haag.
- Om 12.15 uur trekken ze in een protestmars door de stad.
- Rond 13.00 uur zijn ze terug op het Malieveld.
Chauffeur worden? Eerst laten zien dat je kunt rijden
Een steeds groter probleem is de veiligheid op straat. ‘Nu kan een 18-jarige met amper rijervaring taxichauffeur worden’, zegt Irene van Hest van FNV Zelfstandigen. ‘Dit leidt tot gevaarlijke situaties.’ Daarom wil zij dat er weer een vakbekwaamheidstoets komt. ‘Die is in 2016 afgeschaft, waardoor platforms vrij spel hebben gekregen.’ Ook gaan beginnend chauffeurs volgens haar werken via schijnconstructies. ‘Omdat ze zelf geen idee hebben hoe ze een ondernemer moeten zijn.’
Gelijke behandeling en handhaven regels
De FNV wil tot slot dat dezelfde regels gelden voor álle taxichauffeurs. Of je nu werkt voor een taxicentrale of voor een platform. En dat de overheid de regels handhaaft, anders hebben die regels weinig zin.
‘Zo blijft er voor niemand iets over’
De Amsterdamse taxichauffeur Laetitia is er dinsdag zeker bij in Den Haag. ‘Ik schat dat in Amsterdam zo’n 7.000 straattaxi’s rondrijden. De taart moet nu verdeeld worden over zoveel chauffeurs dat er voor niemand iets overblijft.’
Het mooiste vak dat er bestaat
Haar collega Mustafa knikt en vult aan: ‘Het is het mooiste vak dat er bestaat. Je ontmoet zoveel interessante mensen. Maar het is een vak, mét verantwoordelijkheid.’
‘Dodelijke ongevallen raken ons allemaal’
Je zou als nieuwe chauffeur minstens een aantal jaar rijervaring moeten hebben en een psychologische test ondergaan, vindt hij. ‘Anders gaat het ten koste van de veiligheid op de weg. Dat zag je begin dit jaar met 4 dodelijke ongevallen in 6 weken tijd. Zoiets raakt ons allemaal.’
Strengere regels als je bij een centrale zit
Yunus uit Rotterdam windt zich op over de ongelijkheid. Voor taxichauffeurs zoals hij, die bij een centrale zijn aangesloten (de zogeheten opstapmarkt), gelden veel strengere regels dan voor hun collega’s die rijden voor een platform.
Zo krijg je oneerlijke concurrentie
‘Wij worden gecontroleerd, zij niet of nauwelijks. We zijn allemaal zelfstandige taxichauffeurs maar worden door de overheid ongelijk behandeld. Zo krijg je oneerlijke concurrentie.’
Niet zelfstandig en amper geld
En dan nog de schijnconstructies. Je pacht een vergunning van een vergunninghouder (bijvoorbeeld zo’n platform), leaset een voertuig via hem of een tussenpersoon en rijdt voor slechts 1 opdrachtgever. Je bent niet zelfstandig en na al je kosten heb je amper geld over om van te leven.
Vele uren werken om uit de kosten te komen
Stoppen is geen optie meer, want je zit vast aan je leaseverplichtingen. Je werkt noodgedwongen vele uren om maar uit de kosten te komen. Dat is weer niet goed voor jouw veiligheid en die van andere mensen op straat.
Inspecties doen er te weinig aan
Daarnaast zijn er vergunninghouders die je alleen zwart of in contanten uitbetalen. Of allebei. Zo draag je geen belasting en sociale premies af. Minke Jansma van de FNV: ‘De inspectiediensten doen te weinig om dit soort schijnconstructies en belastingontduiking te stoppen.’