FNV ZZP

Welke manier van boekhouden past het best bij jou als zzp’er?

Welke manier van boekhouden past het best bij jou als zzp’er?

Elke ondernemer, dus ook zzp’ers, moet maandelijks zijn boekhouding bijhouden. Tenzij je boekhouder of accountant bent, zal dit niet je favoriete bezigheid zijn. Toch is er geen ontkomen aan, al was het alleen al om de Belastingdienst te vriend te houden. We zien vaak dat dit vervelende karwei gedeeltelijk of zelfs helemaal wordt uitbesteed.

Natuurlijk ben je daar vrij in, maar wij pleiten ervoor om het vooral zelf te doen. Je kunt het namelijk makkelijk zelf en een beetje boekhoudkundige achtergrond is best handig. Om je te op weg te helpen, hebben we een handige brochure ‘Eenvoudig boekhouden voor zzp’ers’ opgesteld.

Boekhouden voor zelfstandigen

Als zelfstandig ondernemer is het echt niet nodig om een boekhouder in te schakelen. Bovendien heeft het zelf voeren van de administratie veel voordelen. Het grootste voordeel is dat je zelf goed en actueel inzicht hebt in je financiën. Juist in de startfase van je bedrijf is het belangrijk gevoel te krijgen bij de financiële situatie van je bedrijf. Wat gebeurt er precies? Hoeveel geld komt er binnen, hoeveel geld gaat er uit? Het kost daarentegen wel wat tijd en je kunt natuurlijk fouten maken. Toch willen veel zelfstandigen liever zelf aan het stuur van hun onderneming staan en daar hoort nu eenmaal boekhouding bij.

In principe zijn er vier manieren waarop je als zelfstandig ondernemer kunt boekhouden:

 

1.        Handmatig

Dit is een beetje oldschool maar veel zzp’ers voelen zich er prettig bij om alles overzichtelijk in ordners in een archiefkast te hebben. Meer dan ordners en tabbladen heb je niet nodig. Op zich niet mis mee, maar bepaald ideaal is dit natuurlijk ook niet. Stel je voor dat je brand krijgt… 

2.        In Excel

De meeste starten in Excel. Logisch want de drempel is laag, omdat bijna iedereen werkt met Microsoft Office en dus beschikt over dit spreadsheetprogramma. Er zijn tal van aanbieders met spreadsheets, waarbij je als (startende) ondernemer gratis of tegen betaling kunt boekhouden in Excel. Het wiel is al een keer uitgevonden! FNV Zelfstandigen heeft speciaal voor jou een ‘Slimme boekhoudsheet’ gemaakt. Deze kun je hier downloaden.

3.        Boekhoudprogramma

Meer ervaren zzp’ers, of zzp’ers met een meer ingewikkelde administratie, kiezen na verloop van tijd voor een meer solide aanpak en gaan voor een betaald boekhoudprogramma. Deze boekhoudprogramma's kennen vaak een hoop moeilijke termen en ingewikkelde menustructuren, maar daar zijn ervaren zzp’ers  inmiddels meer in thuis geraakt.

4.        Online boekhouding of app

Hetzelfde kan natuurlijk ook allemaal online. Dit geeft je als ondernemer veel flexibiliteit, omdat je de boekhouding overal waar een computer en internet is, kunt bijwerken. Superhandig als je een gesprek bij de bank hebt en ze vragen om gegevens die je niet uit je hoofd weet. Een tweede voordeel is dat het je tijd scheelt. Online hoef je je gegevens maar één keer in te vullen en kunnen ze meteen worden verwerkt (bijvoorbeeld in een jaaroverzicht). 

Welk boekhoudsysteem werkt het best voor jou?

Je ziet, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Maar wanneer past het ene systeem goed bij jou en wanneer niet? 

Bekijk het op onze checklist.

Ben je lid van FNV Zelfstandigen? download de checklist dan via deze link. Ben je nog geen lid? Klik dan op deze button:

Checklist Boekhoudprogramma