FNV ZZP

Zzp’er, test met deze 7 simpele vragen je homepage

Zzp’er, test met deze 7 simpele vragen je homepage

De homepage van je website kun je zien als de virtuele voordeur. Als een nieuwe bezoeker je voordeur voorbijloopt, dan is je website blijkbaar niet uitnodigend genoeg. Maar hoe weet je of je homepage aantrekkelijk genoeg is voor (nieuwe) klanten? In dit blogartikel kun je testen hoe je homepage op 7 punten scoort.

1. Beantwoord je de vragen: wie, wat, waar, waarom? 

Tenzij je Apple of Nike heet, ontkom je er niet aan om uit te leggen wie je bent, wat je doet en wat je voor de bezoeker kunt betekenen. Doe je dit niet en moet de bezoeker hierover nadenken, dan is de kans groot dat hij binnen 10 seconden weer is vertrokken. Waarschijnlijk richting je concurrent…

2. Maak je gebruik van relevant beeldmateriaal? 

Een website moet behalve informatief ook aantrekkelijk zijn en dat geldt zeker voor homepages. Dat betekent: geen grote lappen tekst, maar veel relevant beeldmateriaal dat duidelijk weergeeft welk product of dienst je biedt. 

3. Schrijf je in de taal van de doelgroep?

De teksten op je homepage (en eigenlijk op je hele website) moeten qua tone-of-voice zijn afgestemd op de doelgroep. De beste homepages vermijden vakjargon of wollig taalgebruik waarop de bezoeker snel afknapt.

4. Deel jij je expertise?

Driekwart van alle zoektochten naar producten of diensten begint online. Veel mensen zijn op zoek naar informatie over een product of dienst, zodat ze een weloverwogen beslissing kunnen nemen. Jij kunt ze helpen met content in de vorm van blogs, vlogs, e-books, of video’s.Vooral visuele content wordt steeds belangrijker.Volgens een studie van Kissmetricszijn mensen namelijk meer geneigd een product te kopen na het zien van een video.

5. Kan content eenvoudig worden ‘gedeeld’? 

Maak gebruik van het olievlek-effect van Facebook, Twitter, LinkedIn en YouTube. Volgens onderzoek is ‘social sharing’ inmiddels al voor meer dan 30% verantwoordelijk voor alle traffic naar sites. Zet dus social media iconen op je homepage, maar ook onderaan je blogs en andere content die je graag wilt delen.

6. Is je homepage ‘mobile friendly’? 

Is je website ook goed te navigeren en lezen op een iPad of een smartphone? Je verliest bezoekers vanuit Google als je geen mobiele website hebt of als je (mobiele) site niet 'mobile friendly' is. De zoekmachine geeft namelijk voorrang aan websites die dat wel zijn. Ongeacht je niveau op het gebied van mobile marketing of zoekmachine-optimalisatie is het voor iedereen dus belangrijk om aandacht te besteden aan je mobiele aanwezigheid. 

7. Heb je calls-to-action?

Elke homepage moet verschillende zogenoemde calls-to-action (CTA) hebben om bezoekers dieper in de website te leiden. Voorbeelden hiervan zijn: Gratis demo, Leer meer over, Download nu.Het doel is om je bezoekers verder in de salesfunnel te krijgen. CTA’s vertellen bezoekers precies welke stappen ze moeten nemen zodat ze niet de weg kwijtraken. Hierdoor is de homepage niet een veredelde voorkant van je bedrijfsbrochure maar juist een echte leadmagneet. 

Hoe scoor jij?

En? Hoe vaak heb je nee geantwoord? Ook al is dat maar één keer, het loont de moeite om eens te grasduinen in ons nieuwste e-book ‘Online klanten werven’. Voor zzp’ers is online acquisitie vaak de goedkoopste manier om (nieuwe) klanten aan te trekken en te binden. 


Ben je lid van FNV Zelfstandigen? Download de brochure dan hier

Download de brochure