Online klanten werven via je website loont: 3 tips
95% van de zzp’ers heeft een website en de gemiddelde extra omzet vanuit deze online bron bedraagt € 22.500,- per jaar. Online klanten werven via je website loont, is dan ook de belangrijkste conclusie uit het onderzoek naar de kosten en baten van websites van zzp’ers.
Dit onderzoek werd geïnitieerd door SIDN(Stichting Internet Domein Registratie Nederland) en betrof een online enquête onder 1.280 zzp’ers.
Website cruciaal voor klanten werving en klanten binding
Uit het onderzoek komt naar voren dat zzp’ers beamen dat hun website een grote rol speelt bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten (84%). Daarbij is online verkoop overigens niet het hoofddoel van de website (30%). Belangrijker vinden ze de online vindbaarheid van de site (91%), het etaleren van expertise, de geloofwaardigheid versterken en meer bereik genereren (allen zo’n 85%).
Gemiddelde website kost € 300,-per jaar
De website van de zzp’er levert dus gemiddeld € 22.500,- aan extra omzet per jaar op. Daar tegenover staan relatief geringe investeringskosten. Per jaar komen de kosten op gemiddeld € 300,- uit en steekt men rond de 16 uur in het onderhoud van de site.
Hoe optimaliseer je jouw website?
SIDN heeft ook de kenmerken van succesvolle sites (d.w.z. meer dan €10.000 extra omzet) met die van minder succesvolle (d.w.z. minder dan €1.000 extra omzet) vergeleken en ze zagen een aantal duidelijke verschillen. Deze verschillen hebben geleid tot de volgende tips die zzp’ers kunnen gebruiken voor de website optimalisatie.
Tip 1. Zorg ervoor dat je content up-to-date is
56% van de online succesvolle zzp’ers voegt wekelijks tot maandelijks nieuwe relevante content toe. Online minder succesvolle zzp’ers doen dit in mindere mate.
Tip 2. Zet online promotie in
51% van de online succesvolle zzp’ers doet dit tegenover 20% van de minder succesvolle. Met name SEO (Search Engine Optimization) is populair bij de online succesvolle zzp’ers. Ook de kosten en tijdbesteding van online promotie zijn niet hoog. Gemiddeld besteedt men hier € 130,- en 12 uur per jaar aan.
Tip 3. Ondersteun de site met behulp van social media
80% van de online succesvolle zzp’ers zet naast de site social media en/of een app in. Onder online minder succesvolle zzp’ers is dit 66%.
Tip 4. Doe een kleine extra investering
Het verschil tussen succesvolle en minder succesvolle sites is een investering van € 250,- en 13 uur per jaar.
Online klanten werven en binden wint aan populariteit maar kan nog wel wat finetuning gebruiken. Voor meer tips over online klanten werven kun je onze nieuwe brochure downloaden.
Ben je lid van FNV Zelfstandigen? Download de brochure dan hier