FNV ZZP

4 gouden tips voor het opstellen van de algemene voorwaarden voor zzp’ers

Laatste update: 10 december 2018

4 gouden tips voor het opstellen van de algemene voorwaarden voor zzp’ers

Het belang van algemene voorwaarden (AV) wordt nogal eens onderschat. Het is dus belangrijk dat je op de juiste wijze je AV opstelt, zodat je je zaken gewoon goed hebt geregeld. In dit blogartikel geven we je vier gouden tips van onze juridische afdeling voor het opstellen van de algemene voorwaarden.

Tip 1. Gebruik duidelijke taal

Het klinkt nogal logisch dat je duidelijke en niet dubbelzinnige taal gebruikt in je algemene voorwaarden. En toch is dat waar de meeste discussies over ontstaan. Zo wordt er vaak gesproken over ‘opdrachtgever’ en ‘opdrachtnemer’, maar stel dat je kleding verhuurt. Dan is het duidelijker om te spreken van ‘huurder’ en ‘verhuurder’. Of wat denk je van vakjargon. Werk je als zelfstandige in de marketing dan zal de term SLA je niet onbekend zijn. Maar weet je klant ook waar deze term voor staat. Leg het uit in bijvoorbeeld een begrippenlijst. Overigens staat SLA voor Service Level Agreement.

Tip 2. Check de zwarte en grijze lijst

Tijdens het opstellen van algemene voorwaarden moet je de grijze en zwarte lijst uit het Burgerlijk Wetboek (artikel 6:236 en 6:237 BW) goed in de gaten houden. Hierin staan de verbodsbepalingen die gelden voor algemene voorwaarden. Deze bepalingen mogen dus nietin de algemene voorwaarden worden opgenomen. Staan ze er toch in, dan kan het zijn dat ze ongeldig worden verklaard. Je algemene voorwaarden beschermen je in dat geval dus niet!

Tip 3. Hou je aan de informatieplicht

Hou je aan de informatieplicht. Dit betekent dat je de klant een redelijke kans moet geven om kennis te nemen van de inhoud van jouw algemene voorwaarden. Je kunt dit op twee manieren doen: offline en online.

In principe moet je de AV overhandigen vóór het sluiten van de overeenkomst. Deze mogelijkheid wordt ook wel de offline variant genoemd. Vóór het ondertekenen van het contract moet jij aan je klant de algemene voorwaarden overhandigen. Dat is natuurlijk niet altijd mogelijk. Bijvoorbeeld als je online iets besteld en daarmee de overeenkomst ook digitaal is gesloten. In dat geval moet je de algemene voorwaarden vóór of bij het sluiten van de overeenkomst digitaal beschikbaar stellen. Je kunt ze ook meesturen of tijdens het bestelproces als downloadbaar document. Zo is het bij digitale overeenkomsten voldoende om tijdens het bestelproces een vakje aan te vinken waarin staat ‘ik ga akkoord met de algemene voorwaarden’.

Tip 4. Lees onze brochure over algemene voorwaarden

Met algemene voorwaarden is het direct duidelijk welke rechten en plichten jij en je klant hebben. De zogenaamde 'kleine lettertjes' besparen je een hoop tijd. Je klanten weten precies waar ze aan toe zijn. Algemene voorwaarden kunnen de risico's die je als zelfstandig ondernemer loopt verkleinen. Wil je meer weten over algemene voorwaarden, lees dan onze brochure.

Ben je lid van FNV Zelfstandigen? Download de brochure dan hier

Download de brochure