FNV ZZP

Wanbetaling creatief aanpakken? Stuur eens een Tikkie!

Laatste update: 28 november 2018

Wanbetaling creatief aanpakken? Stuur eens een Tikkie!

Niet (op tijd) betalende klanten zijn altijd vervelend. Dat voorkomen is natuurlijk het allerbeste: check daarom altijd vooraf met welke klant je in zee gaat, spreek een duidelijke betalingstermijn af (bijvoorbeeld 14 dagen) en factureer zo snel mogelijk nadat de dienst of het product is geleverd. En mocht de klant verzaken te betalen, dan zijn er tal van creatieve manieren om achter je geld aan te gaan, bijvoorbeeld met een betaalapp.

Betaalapps Tikkie, Bunq, Payconiq

‘Stuur maar een Tikkie’ is een zin die in korte tijd een vast onderdeel van de Nederlandse taal is geworden. Tikkie, eigendom van ABN AMRO, heeft inmiddels drie miljoen gebruikers. Niet zo gek ook, want de gratis dienst is op zowel iOS als Android te gebruiken en maakt het heel makkelijk om snel geld te vragen. Naast Tikkie heb je nog Payconiq, Bunq en betaalverzoeken van ING en Rabobank. Met de meeste van deze apps kunnen jouw klanten, ongeacht de bank waarbij ze klant zijn, geld overmaken. Het grappige aan de betaalmogelijkheid van bunq is dat je een eigen url kunt aanmaken, die aan je rekeningnummer is gekoppeld. Deze link heeft heeft geen verloopdatum en blijft dus altijd geldig!

Maak het de klant makkelijk

Wat deze betaalapps met elkaar gemeen hebben, is dat ze het klanten zo eenvoudig mogelijk maken om een factuur te voldoen. Bij debiteurenbeheer geldt iets soortgelijks. Hoe makkelijker het de klant wordt gemaakt, hoe groter de kans is dat deze zijn rekening betaalt. Betaalapps zoals Tikkie kunnen daarbij uitkomst bieden.  

 

Sinds de introductie twee jaar geleden heeft Tikkie het onderling betalen niet alleen makkelijker gemaakt. De inmiddels 3 miljoen gebruikers betalen met een Tikkie verzoek ook steeds sneller. Zo wordt 87% van de Tikkies binnen een dag terugbetaald en komt 10% zelfs al binnen een minuut na het versturen van een verzoek binnen op de rekening.

 

Eerste hulp bij niet betalende klanten

Het blijft altijd een beetje spannend. De eerste keer dat je een factuur verstuurt. Een grote naam is ook geen garantie dat de factuur op tijd betaald wordt. Sterker nog, grotere bedrijven hanteren vaak een langere betalingstermijn dan kleine bedrijven. Vooral aan het eind van de maand kan het nog wel eens mis gaan met betalen: je klant betaalt niet of niet meer. Dan kan het de moeite waard zijn het eens over een andere boeg te gooien.

Wil je meer tips wat te doen bij niet betalende klanten? Lees dan eens onze nieuwe brochure ‘Eerste Hulp bij niet betalende klanten’.

Ben je lid van FNV Zelfstandigen download de brochure dan via ons Kenniscentrum voor leden.

Ben je (nog) geen lid, download ‘m dan hier: 

Download de hulpgids