Wanbetalers? Trap niet in deze 3 valkuilen
Wist je dat 85% van de zelfstandig ondernemers te maken krijgt met wanbetalers, oftewel opdrachtgevers die facturen te laat of zelfs helemaal niet betalen? Daarmee is wanbetaling het grootste schrikbeeld van de zzp’er. In totaal staan er voor zo'n 720 miljoen euro aan rekeningen open bij zzp'ers.
Dit debiteurenrisico mag voor een zelfstandig ondernemer weliswaar een gebruikelijk risico zijn, de gevolgen zijn vaak groot. Niet-betalende klanten kunnen leiden tot liquiditeitsproblemen en het is zelfs een belangrijke oorzaak van faillissementen. Daarom is het voorkomen van niet-betalende klanten erg belangrijk. In dit blogartikel bespreken we drie veelvoorkomende valkuilen waar je niet in wilt trappen. En voor wie een deep-dive in wanbetaling wil, is er onze nieuwe brochure ‘Eerste hulp bij niet betalende klanten'.
En heb je onverhoopt hulp nodig bij een niet betalende klant en ben je lid van FNV Zelfstandigen, dan nemen wij je het incassotraject uit handen!
Valkuil 1: geen kredietcheck uitvoeren
Ja, het klopt dat elke klant er weer eentje is waaraan je kunt facturen, maar is elke klant eigenlijk wel welkom? Behandel een klant niet als je vriend of familielid, maar als een puur zakelijke relatie. En die zakelijke relatie kan op het eerste gezicht wel kredietwaardig lijken, maar schijn kan ook bedriegen. Je kunt de kredietwaardigheid van je klant van tevoren checken door bijvoorbeeld online de reputatie van het bedrijf na te gaan, of ervaringen op te zoeken. Daarnaast toont de Kamer van Koophandel recente veranderingen van bedrijven. Zo kun je nagaan of jouw contactpersoon wel mag tekenen voor bepaalde bedragen, wat de rechtspersoon is en wie er verder juridisch verbonden zijn aan de organisatie.
Valkuil 2: 30 dagen als betalingstermijn aanhouden
De wettelijke betalingstermijn van een factuur bedraagt 30 dagen, tenzij er een andere betalingstermijn is overeengekomen. Beter is het om een korte betalingstermijn op de factuur te zetten, zoals bijvoorbeeld een termijn van 14 dagen, om zo je liquiditeitspositie gezond te houden. We zetten hier wel een kanttekening bij: het hanteren van korte betalingstermijnen wil niet altijd zeggen dat debiteuren ook op tijd de factuur betalen. Maar elke dag dat een factuur minder lang openstaat is al pure winst voor je bedrijf.
Valkuil 3: angst om klanten te verliezen
Veel beginnende zzp’ers worden geregeerd door de angst voor wat als…Wat als ze mij niet meer aardig vinden, wat als ze straks geen zaken meer met mij willen doen, wat als ik een reputatie krijg als lastige zzp’er. Ze durven hun klanten niet te pushen om te betalen, uit angst ze te verliezen. Dat is toch erg merkwaardig. Immers, jij levert een product of dienst en hoort daarvoor tijdig betaald te worden. Blijf dus niet afwachten, maar ga actief achter je geld aan. Dat hoeft niet op een agressieve manier, want het kan best zo zijn dat de klant een goede reden heeft waarom de factuur nog niet is voldaan. Begin daarom met een vriendelijke herinneringsmail of een telefoontje, blijf vooral in contact en zorg voor een papertrail, oftewel:maak notities van het contact met je klant. Samen kom je er vaak wel uit.
Tot slot nog drie extra tips
- Zorg voor een financiële buffer zodat je een tekort in je cashflow tijdelijk kunt opvangen.
- Zorg dat je meerdere opdrachtgevers hebt. Als je maar één grote klant hebt, ben je financieel erg afhankelijk en raak je in de problemen als deze niet of te laat betaalt. Hoe meer opdrachtgevers, hoe kleiner het nadelige gevolg als een van hen niet betaalt.
- Download onze nieuwe brochure: ‘Eerste hulp bij niet betalende klanten’ voor meer informatie en tips hoe om te gaan met wanbetalers.
Ben je lid van FNV Zelfstandigen download de brochure dan via ons Kenniscentrum voor leden.
Ben je (nog) geen lid, download ‘m dan hier: