FNV ZZP

Voorkom deze 3 blunders bij het opstellen van je algemene voorwaarden

Laatste update: 22 november 2018

Voorkom deze 3 blunders bij het opstellen van je algemene voorwaarden

Met ‘de kleine lettertjes’, de algemene voorwaarden (AV) leg je alles vast over een overeenkomst met je klant. Denk daarbij aan de garantie, aansprakelijkheid, bedenkingstermijnen of de wijze van betalen. Je bent overigens niet verplicht om algemene voorwaarden op te stellen, maar het is wel zo verstandig om dit te doen.

Zonder algemene voorwaarden op papier ben je kwetsbaar voor diverse aansprakelijkheden en sta je juridisch minder sterk. Door afspraken tussen jou en de klant schriftelijk te verankeren in algemene voorwaarden kun je een hoop gedoe voorkomen. Tenzij je bij het opstellen van je AV de volgende blunders maakt:

Blunder # 1 say what?!

Het is niet voor niets dat de kleine lettertjes niet eens worden gelezen. Het is vaak juridische taal die voor een ander als Chinees leest. Je kunt je hierachter verschuilen, maar aan de andere kant mag je ook wel wat moeite doen om begrijpelijke taal te gebruiken in de algemene voorwaarden. Moet je toch lastige termen (bijvoorbeeld vakjargon) gebruiken, voeg dan een begrippenlijst toe. Het gaat erom dat je duidelijke afspraken maakt met de klant en daar hoort duidelijk taalgebruik ook bij. 

Blunder # 2 oeps…vergeten mee te sturen

Je hebt een nieuwe klant binnengehaald en het contract getekend en opgestuurd. Helaas ben je vergeten om de algemene voorwaarden mee te sturen. Dit is misschien wel de meest gemaakte fout. Je mag daarna niet snel verwijzen naar de algemene voorwaarden die op je website staan. Volgens de Nederlandse rechtsspraak is enkel een verwijzing namelijk niet genoeg. Het is het beste om ze gewoon mee te sturen. Dit kan ook prima digitaal. 

Blunder # 3: klik, klik, copy-paste

Even het internet afstruinen op zoek naar een voorbeeldje algemene voorwaarden. Deze vervolgens wat knippen en plakken voilà, hoezo veel moeite, deze algemene voorwaarden creëerde je binnen een handomdraai. Dit is niet handig en al helemaal niet verstandig vanwege meerdere redenen. Zo weet je meestal niet wat erin staat en of dat wat er staat wel klopt of aansluit bij jouw onderneming en wensen. Vaak zijn de voorwaarden verouderd en niet meer bijgewerkt aan de hand van de huidige regelgeving. Doe dit dus niet, of laat ze in ieder geval even controleren op juistheid en volledigheid.

Algemene voorwaarden opstellen

De algemene voorwaarden zijn jouw juridisch vangnet en beschermen jou en je bedrijf. Ga er daarom zorgvuldig mee om en zie erop toe dat de klant de voorwaarden heeft ontvangen voordat jullie een koopovereenkomst sluiten. Bij onenigheid ligt de bewijslast altijd bij jou. Jij moet bewijzen dat de algemene voorwaarden ter beschikking zijn gesteld en dat de klant ze heeft aanvaard.

Natuurlijk ben je niet verplicht om algemene voorwaarden op te stellen, maar “voorkomen is beter dan genezen”. Het is zeker mogelijk om conflicten te voorkomen als je heldere en duidelijke afspraken met elkaar maakt. Hoe je dit het beste via algemene voorwaarden kunt doen en waar je op kunt of moet letten, lees je in deze brochure. 

Ben je lid van FNV Zelfstandigen? Download de brochure dan hier

Download de brochure