FNV ZZP

Algemene voorwaarden voor zzp’ers. Nodig of overbodig?

Laatste update: 12 november 2018

Algemene voorwaarden voor zzp’ers. Nodig of overbodig?

Wat zijn Algemene Voorwaarden ook alweer? Het zijn ‘de kleine lettertjes’, regels waarin je van alles vastlegt over een overeenkomst met je opdrachtgever. Bijvoorbeeld over de garantie, aansprakelijkheid, bedenkingstermijnen of betalingswijze. Je bent als ondernemer niet verplicht om algemene voorwaarden op te stellen en veel zzp’ers werken dan ook zonder. Het kost geld en het is ook nog eens een heel gedoe. Maar is het wel zo verstandig om de algemene voorwaarden achterwege te laten?

Het antwoord daarop is nee. Tuurlijk kun je prima zonder, totdat er problemen komen. Daarom is het beter om je AV als één van de eerste dingen te regelen wanneer je gaat starten. Waarom? Zonder algemene voorwaarden op papier ben je kwetsbaar voor diverse aansprakelijkheden. Een conflict kan je veel geld kosten, terwijl dit gemakkelijk voorkomen had kunnen worden met algemene voorwaarden. Door afspraken tussen jou en de klant schriftelijk vast te leggen in algemene voorwaarden bescherm je je rechtspositie.


Geen AV? Dan loop je deze risico’s 

Risico # 1: Facturen worden niet betaald

Het is de nachtmerrie van iedere zzp’er. Je hebt een prachtige opdracht naar tevredenheid afgerond, maar je klant betaalt niet. Dat is erg vervelend, zeker als je voor je inkomen voor een groot gedeelte van deze opdracht afhankelijk bent. En het leek nog wel zo’n betrouwbare klant. Als je dat van tevoren had geweten? Tja, dat weet je natuurlijk nooit, maar je had jezelf wel dit hoofdpijndossier kunnen besparen door vooraf goede afspraken te maken en deze op papier te zetten. Hierbij kun je denken aan afspraken over (gedeeltelijke) betaling vooraf, betaling in termijnen en betaling bij oplevering van een dienst of product. Heldere afspraken over betaling en het moment van betaling, leg je vast in algemene voorwaarden. Daarnaast kun je er ook in opnemen wat te doen als er sprake is van een betalingsachterstand. Laat je dan het werk liggen tot er betaald wordt of betekent dit het einde van het contract?  

Risico # 2: Schadeclaims

In de praktijk zijn er tussen zzp’ers en klanten regelmatig akkefietjes over oplevering van een dienst of product. Toch niet tevreden over de kwaliteit, verschillende verwachtingen of een te late levering. Voor wat betreft dat laatste zijn er veel omstandigheden denkbaar die van invloed kunnen zijn op de termijn van oplevering. Denk maar eens aan barre weersomstandigheden waardoor PostNL te laat levert. Deze zaken heb jij als zzp’er niet altijd in de hand. Om schadeclaims te voorkomen in verband met oplevering, is het van belang om jezelf als zzp’er te beschermen met goede algemene voorwaarden. Zeker als je bijvoorbeeld een webshop hebt! 

Hoe kun je deze risico’s afdekken?

Die kleine lettertjes zijn dus wel degelijk erg belangrijk en zijn je juridisch vangnet. Ook al lezen je klanten deze vaak niet, toch zal je blij zijn dat je ze hebt als er een conflict ontstaat. Voorkom gedoe en stress en leg afspraken tussen jou en de klant schriftelijk vast in algemene voorwaarden. Wil je weten hoe je dit moet doen, lees dan onze brochure.

Ben je lid van FNV Zelfstandigen? Download de brochure dan hier

 

Download de brochure