FNV ZZP

Belastingtip: Als je woning ook je kantoor is

Laatste update: 5 oktober 2018

Belastingtip: Als je woning ook je kantoor is

Veel zzp’ers zijn thuisondernemers: ze werken vanuit een zolder of slaapkamer. Dat heeft de nodige voordelen: het is goedkoop, je hebt geen reiskosten en werk en privé is goed in balans te houden. Er heerst veel onduidelijkheid over de belasting aftrekbaarheid van het kantoor aan huis. Hier de regels op een rij inclusief een voorbeeldberekening.

Huur, energiekosten en inrichting zelfstandige werkruimte thuis in de huur- of koopwoning

De werkruimte thuis in je eigen woning is alleen aftrekbaar wanneer aan twee

criteria wordt voldaan: 

  1. Het zelfstandigheidscriterium
  2. Het inkomenscriterium

(Is er een zelfstandige werkruimte in de huurwoning, dan geldt al hetgeen hier ook)

 

Het gaat hierbij niet alleen om de aftrekbaarheid van de huur- en energiekosten, maar ook om de kosten van de inrichting en (kantoor)meubilair. Wanneer je dus niet in aanmerking komt voor de aftrek van de werkruimte thuis, dan kun je ook niet je bureautafel en –stoel aftrekken!

 

Het zelfstandigheidscriterium houdt in dat de werkruimte een zelfstandig gedeelte

van de woning moet zijn, dat als zodanig aan derden verhuurd zou kunnen worden.

Daarbij kun je denken aan een eigen ingang en eigen voorzieningen (zoals sanitair).

 

Het inkomenscriterium houdt in, dat 70% van het totale inkomen vanuit je

werkruimte wordt verdiend. Met het totale inkomen wordt bedoeld: het inkomen

verdiend in loondienst, vermeerderd met de winst uit onderneming en/of resultaat

uit overige werkzaamheden.

 

Bestaat bijvoorbeeld 50% van je totale inkomen uit arbeidsinkomsten of uitkering,

dan kan de werkruimte thuis niet worden afgetrokken.

 

VOORBEELD:

Winst uit onderneming: €11.083,-

Jaaropgaaf loondienst: €3.500,- +

Totaal inkomen: €14.583,-

 

Het percentage inkomen vanuit de werkruimte bedraagt dan 11.083,-/14.583,- =

76%. Heb je geen werkruimte buitenshuis, dan dien je ook 30% van je inkomen

echt in de werkruimte te verdienen. Een opslagruimte thuis is dus geen

aftrekbare werkruimte.

 

 

Voldoet je werkruimte aan bovengenoemde criteria, dan vindt er een splitsing van

de eigen woning plaats naar box 1 en box 3 van de belastingaangifte. Je berekent de

verhouding die de werkruimte heeft ten opzichte van het totale woonoppervlak. Is

deze verhouding 20%, dan breng je 80% van de WOZ-waarde van je woning naar box 1 en 20% van de economische (!) waarde van de woning naar box 3.

 

Ook wordt slechts 80% van de hypotheekrente en -kosten vermeld in box 1. Het fictieve rendement dat je moet betalen in box 3 over het werkgedeelte van je huis, kun je als kosten opvoeren in je onderneming.

 

Daarbij hoef je geen rekening te houden met vrijstellingen en hypotheekschulden.

De hoogte van het fictieve rendement bedraagt 4%.

 

Voor een eigen huis dat geheel zakelijk eigendom is, of waarbij de werkruimte op de balans staat vermeld, gelden er andere regels.

 

Wil je alle informatie rondom het opstellen van de jaarrekening voor zelfstandigen rustig nalezen download dan onze handige gids:


Jaarrekening opstellen zzp