FNV ZZP

Hoe je met de juiste pitch de juiste klanten kunt werven

Hoe je met de juiste pitch de juiste klanten kunt werven

Een veelvoorkomende fout is om in een pitch té veel te willen vertellen. Maar dat is helemaal niet nodig, de pitch is namelijk geen monoloog, het is een start van een dialoog. Het gaat erom dat je snel tot de kern komt en anderen weet over te halen om met jou in gesprek te gaan. Dit zegt Nathalie Mangelaars van Pitch Queen en medeoprichter van het platform NK Pitchen.

Nederlands Kampioenschap pitchen, ook voor zzp’ers

Het NK Pitchen team wil Nederland in 2020 het land met de beste pitchers ter wereld te maken. Oprichtster Nathalie Mangelaars vertelt op de website: ‘Nederlandse ondernemers zijn ontzettend innovatief, maar dragen dit te weinig uit en zijn erg bescheiden. Ik geloof dat ondernemers door middel van hun pitch over kunnen brengen waarin zij zich onderscheiden, zonder dat dit een plat verkooppraatje wordt. Dit wil ik graag aan hen laten zien! Draag uit waar je goed in bent en positioneer je met een sterk verhaal. Je zult zien dat je bedrijf sneller groeit omdat je de juiste klanten en financiers aan je verbindt.’

Dit jaar vindt het kampioenschap plaats in maart. En dit event is niet alleen bedoeld voor ondernemers, ook zelfstandigen kunnen er veel aan hebben. Eigenlijk iedereen die graag kort en krachtig een boodschap wil overbrengen. Of die nu commercieel is of niet.

Klanten werven: pitch tips van experts

In 2017 werd Eline Leijten uitgeroepen tot pitcher van het jaar. Haar bedrijf is Plugify, een platform dat het mogelijk maakt om bands, dj’s en zangers te boeken zonder tussenkomst van een boekingskantoor. Leijten nam het in de finale op tegen 5 andere pitchers. Hier enkele tips van haar hand:

  • Bereid je goed voor en maak het persoonlijk
    Zorg dat het verhaal goed in je hoofd zit. Als de volgorde en de structuur geen obstakels zijn tijdens je pitch, kun je daar vervolgens comfortabel mee omgaan. Leijten zegt zelf in een interview: ‘Ik studeer het zelf in als een songtekst. Ik neem mijn teksten op, en speel die tientallen keren af op mijn koptelefoon. Net als bij muziek kun je vervolgens met de timing en intonatie gaan spelen. Het moet niet (te) ingestudeerd gaan klinken.’

  • Volg de 8-seconden regel
    Wist je dat je maar 8 seconden hebt voordat de aandacht van je publiek verslapt? Dit is weliswaar een ongeschreven regel, maar daardoor niet minder waar. Begin daarom in die eerste seconden met een goede binnenkomer. Door bijvoorbeeld te starten met een vraag; zegt ook Nathalie Mangelaars van Pitch Queen. Dit zorgt gelijk voor interactie met je publiek. We geven je een voorbeeld: Stel dat je lingerie verkoopt. Stel dan de vraag: Wist je dat 80% van alle vrouwen de verkeerde bh-maat draagt?

Meer tips: Succesvol klanten werven voor zzp’ers

Je kunt als zelfstandig ondernemer natuurlijk uren vertellen over je bedrijf, maar de kunst is om dit juist beknopt te doen. De spanningsboog van de gemiddelde luisteraar is namelijk beperk. Dus niet een ingestudeerd praatje opdreunen, maar kort, met passie en vanuit jezelf. En dat is best lastig, gemiddeld gaat er in elke minuut pitchen 1 uur voorbereiding aan vooraf.

 

undefined

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren.

Afwijzen
Ga verder