FNV ZZP

Nieuwe klanten werven binnen 5 minuten?

Laatste update: 5 oktober 2018

Nieuwe klanten werven binnen 5 minuten?

Iedereen weet dat je maar één keer een eerste indruk kunt maken. En die eerste indruk is belangrijk, omdat mensen vaak al binnen 5 minuten bepalen of ze met jou zaken willen doen of niet. Dus als jij in de gelegenheid bent om jezelf en je bedrijf te presenteren, zul je een korte aansprekende presentatie moeten kunnen houden. Zo’n praatje wordt ook wel 'elevator pitch' genoemd.

Verkooppraatje in de lift

Vrij vertaald betekent elevator pitch een ‘verkooppraatje in de lift’. Zolang het ritje in de lift duurt, heb je de tijd om jezelf kort en krachtig neer te zetten. De definitie van een succesvolle elevator pitch is dat je in maximaal 5 zinnen kunt uitleggen wie je bent, wat je doet en wat je voor de ander kunt betekenen.

Als zelfstandig ondernemer is het slim om altijd een goede ‘elevator pitch’ paraat te hebben. Je kunt deze inzetten bij belangrijke situaties, zoals bij het netwerken en klantenwerving, maar ook wanneer je gevraagd wordt je voor te stellen, of wat meer over je bedrijf te vertellen. Doe dit met verve, gedrevenheid en overtuiging, want wetenschappelijk onderzoek toont aan dat bij een kennismaking een eerste indruk al binnen enkele seconden wordt gevormd. Daarna blijkt deze mening moeilijk te veranderen. Met die gedachte in het achterhoofd wil je dus direct goed overkomen bij potentiële klanten en opdrachtgevers.

Oefening baart kunst

Vind je zo’n verkooppraatje over jezelf een beetje gênant? Vergeet dan niet dat een ander, je potentiële klant, het heel prettig vindt wanneer jij in een paar zinnen vertelt wat je hem of haar te bieden hebt. En wanneer je daar je hart en ziel inlegt dan is je elevator pitch ook écht overtuigend. Oefen je verhaal gerust meerdere malen hardop en voor de spiegel. Of oefen je pitch bij een goede vriend of collega. En geloof in jezelf, dat helpt!

Waar moet een goede elevatorpitch aan voldoen?

Een goede en krachtige pitch legt in een paar zinnen uit wie je bent, welke oplossing je biedt, wat je toegevoegde waarde is en wat je zoekt. Het kan je helpen om puntsgewijs de volgende onderdelen voor jezelf op een rijtje te zetten:

  • Verplaats je in wat de klant nodig heeft. Welk probleem jij voor hem kunt oplossen.
  • Vertel daarbij en passant waarin jij uniek bent
  • Gebruik daarbij signaalwoorden als wat heb je te bieden, hoe wil je dat gaan doen, waarin ben je goed en waarom.
  • Laat vaktermen of jargon weg uit je elevator pitch. Gewoon alledaags Nederlands is prima om je ideeën, producten of diensten uit te leggen.
  • Speel geen toneel, dus lees of dreun niet iets op dat je uit je hoofd hebt geleerd. Degene tegenover je moet jou leren kennen en niet een actrice of acteur. Dus laat zien wie je echt bent, wees oprecht en jezelf!
  • Houd het kort! Niet langer dan 5 minuten.

Meer tips in brochure: Succesvol klanten werven voor zzp’ers

Als zelfstandig ondernemer ben je afhankelijk van opdrachten en moet je jouw bedrijf of idee presenteren in een pitch. Bereid je pitch goed voor en heb ‘m altijd paraat. En onthoud: kort en bondig, dus kill your darlings!

 

undefined