FNV ZZP

Hoe werf je als zelfstandige online klanten?

Hoe werf je als zelfstandige online klanten?

Klanten werven is een essentiële voorwaarde als je start als zzp’er. Immers, zonder klanten geen opdrachten en zonder opdrachten geen inkomsten. Maar hoe vind je die klanten, of -nog belangrijker- hoe vinden klanten jou?

Uit een steekproef onder onze leden, blijkt dat veel zelfstandigen het lastig vinden om klanten te werven. Ze steken hun tijd liever in het uitvoeren van de opdracht, dan aan de jacht op die opdracht. Genoeg reden om in de komende blogs enkele tips op een rij te zetten. In dit artikel besteden we aandacht aan online klantenwerving.

Waarom online klanten werven?
Of het nu een product of dienst betreft, iedereen begint zijn zoektocht tegenwoordig online. Het is dus belangrijk dat je online zichtbaar bent en dat je ook gevonden wordt tussen die honderdduizenden andere zelfstandigen.

Maak van je website een klantmagneet
Wil je online aanwezig zijn, dan is een website onmisbaar. Dankzij gebruiksvriendelijke en open source webbouwdiensten als WordPress is het maken van een website tegenwoordig een fluitje van een cent. De software is gratis en bovendien vind je online veel voorgeprogrammeerde pagina’s die je zo kunt gebruiken. Je website is in feite een kostenefficiënte marketingtool. Maar met alleen maar een mooie website ben je er nog niet. Je zult ervoor moeten zorgen dat je website online óók goed vindbaar is.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is onmisbaar
Door je webteksten op een bepaalde manier te schrijven, kun je de online vindbaarheid van jouw website aanzienlijk verhogen. En hoe hoger jouw url in de zoekresultaten van Google verschijnt (bijvoorbeeld op de eerste pagina), des te meer mensen je website weten te vinden. Je website werkt dan in feite als een klantmagneet en dat 24/7!

Maar hoe optimaliseer je je website voor zoekmachines? Dit kun je onder meer realiseren door te gaan bloggen over onderwerpen die te maken hebben met jouw expertise, producten of diensten. Deze teksten moeten dan wel de zoekwoorden bevatten die opdrachtgevers in Google invoeren, als zij op zoek gaan naar informatie.

Investeer in een actief social media netwerk

Zelfstandigen werven vooral klanten via via. En social media is daarmee een geweldige bron om nieuwe klanten aan te boren. Het is daarom des te opvallender dat slechts 5% van de zelfstandigen klanten werft via digitale platforms. Dit blijkt uit de Zelfstandigen Enquête Arbeid 2017 (ZEA) van TNO en het CBS, waaraan meer dan 6.000 zelfstandig ondernemers deelnamen. Er is dus nog een wereld te winnen! Hier enkele tips!

Gebruik LinkedIn en Facebook om te werven
LinkedIn is het grootste online zakelijke netwerk in Nederland. Zo'n 4,2 miljoen Nederlanders bezoeken elke maand dit platform. Zorg er dus voor dat je de mogelijkheden binnen LinkedIn zakelijk optimaal benut! Bouw aan relaties, laat je introduceren, vraag tevreden opdrachtgevers om een referentie, wissel kennis uit en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in jouw branche.

Maak een zakelijk Facebookaccount aan. Op deze bedrijfspagina kun je alle informatie over jouw expertise, producten en bedrijf kwijt. Het is een plek waar mensen komen om nieuwtjes te lezen, dus zorg ervoor dat je regelmatig updates plaatst. Geen reclame, maar informatie die een mogelijk nieuwe opdrachtgever het idee geeft bij jou aan het goede adres te zijn. Bijvoorbeeld met een beschrijving van een succesvol afgerond project, of een vlog met tips.

Met een goede website en een actief netwerk ben je al goed op weg! Klanten werven doe je in de praktijk in een mix van online en offline activiteiten. In het volgende blogartikel vertellen we je meer over het offline werven van nieuwe klanten.

Download hier 'Succesvol klanten werven voor zzp'ers'

undefined

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren.

Afwijzen
Ga verder