De laatste trends op het gebied van contentmarketing
Contentmarketing is niet nieuw in het online marketing landschap. Het is het maken, aanbieden en verspreiden van informatie die aansluit op een vooraf geïdentificeerde behoefte om zo nieuwe relaties aan te gaan en bestaande relaties te versterken.
Uitgebreide marketingstrategieën waarmee je content zo goed mogelijk onder de aandacht brengt, bestaat al een poosje. Maar de populariteit ervan nam de afgelopen jaren aanzienlijk toe. Contentmarketing kan dan ook als een trend op het gebied van online marketing beschouwd worden. Door deze toename in populariteit lopen we het risico bedolven te raken onder de hoeveelheid informatie die momenteel geproduceerd wordt. Dat maakt het ook steeds lastiger om zelf met je informatie op te vallen en je te onderscheiden van concurrenten. Contentmarketing mag dan een trend op zich zijn, toch zien we ook veel kleinere trends binnen de contentmarketing. De 6 belangrijkste zetten we hieronder op een rij.
- Strategie
Informatie de wereld inslingeren zonder strategie is zinloos. Naast het bedenken van wat je wanneer post, is het ook belangrijk om er rekening mee te houden dat het samenstellen van je informatie nog maar het begin van een succesvolle marketingstrategie is. Ook over de distributie en promotie van de content moet je van tevoren nadenken.
- Video
Bij video hoort bijvoorbeeld ook live video, virtual reality en 360 video’s. Je lezer scant internet, op zoek naar relevante informatie. Het gebruik van video om je boodschap over te brengen is daarin een opkomende trend. Let er bij het maken van een video op dat ‘ie maximaal 1,5 minuut duur en dat je bezoeker ‘m passief kan bekijken. Dat levert je meer viewers op dan een artikel. De actieve leeshouding die bij artikelen moet worden ingenomen, wordt vaak liever vervangen door ontspannen kijken.
- Artificial Intelligence (AI)
Ondanks dat het schrijven van nieuws vaak maatwerk en dus mensenwerk is, moeten we niet onderschatten waar computers tegenwoordig tot in staat zijn. Artifical Intelligence zorgt ervoor dat marketeers toegang hebben tot miljoenen datapunten, waardoor heel gericht bepaalde doelgroepen benaderd kunnen worden.
- Niche markt
Omdat er zoveel informatie voor handen en makkelijk beschikbaar is, is het belangrijk een niche op te zoeken om daarin uit te blinken. Google laat zoekresultaten zien op basis van keywords. Het is tegenwoordig makkelijker om hoger te ranken op specifieke keywords in een niche waarin jij een autoriteit bent. Door algemene –en dus minder relevante- keywords te gebruiken, spring je er niet meer uit. Een schoenen webshop zal bijvoorbeeld met ‘bruine leren herenschoenen maat 45’ meer bezoekers binnenkrijgen dan met ‘herenschoenen’. Bovendien zullen bezoekers die binnenkomen op deze specifiekere keywords gerichter naar jouw producten en/of services op zoek zijn.
- Contentmarketing bedrijven
Omdat veel bedrijven niet de kennis, tijd en energie in huis hebben om te leren hoe ze contentmarketing het best in kunnen zetten, zullen komende tijd veel contentmarketing bedrijven de kop opsteken. Dit zijn bedrijven die de kennis en mankracht in huis hebben om jouw nieuws zo goed mogelijk onder de aandacht te brengen bij (potentiele) lezers. Zo kun jij je blijven focussen op je specialiteit en expertise.
- Contentcuratie
Niet iedereen heeft de mankracht en/of tijd om zelf eindeloze stromen aan nieuws te creëren. Een nieuwe trend die hierdoor ontstaat is de zg. contentcuratie. Daarmee filter je content van andere partijen, om die vervolgens via je eigen social media kanalen te delen. Op deze manier wordt je een sub-autoriteit binnen jouw branche. Let er daarbij wel op dat het nieuws dat je verspreidt past bij de behoeften van je eigen doelgroep.