FNV ZZP

Kun je met zzp'ers een duurzame relatie opbouwen?

Laatste update: 18 april 2016

Kun je met zzp'ers een duurzame relatie opbouwen?

Zzp’ers spelen in onze economie een steeds grotere rol. Steeds meer groepen op de arbeidsmarkt bieden hun kennis en competenties op maat aan. Goed nieuws voor opdrachtgevers, zou je denken. Maar het stelt bedrijven en organisaties ook voor nieuwe vragen. Hoe ga je ermee om als je medewerkers voor een belangrijk deel zzp’ers zijn? Hoe kun je zzp’ers eigenlijk het beste aansturen en bijsturen? Kun je slim en snel op het juiste moment de juiste zzp’ers vinden? Hoe ga je om met het delen en ontwikkelen van kennis en competenties? Kun je met zzp’ers een duurzame relatie opbouwen?

Bouwen aan relaties
Op die laatste vraag hebben AWVN (Advies, informatie, netwerk voor werkgevers) en FNV Zelfstandigen elkaar gevonden. Hoe ziet een duurzame relatie eruit, die wederkerig is en waarin opdrachtgever en opdrachtnemer elkaars ondernemerschap versterken. Dit kan als bedrijven zzp’ers niet alleen inkopen op prijs, maar ook met het oog op duurzame kwaliteit. Intensieve samenwerking tussen Inkoop en HRM brengt dit binnen handbereik. Wat dan onstaat is ruimte voor onderhandeling, de opdrachtnemer kan zich individueel profileren en mede vormgeven aan de samenwerking.

Goed opdrachtgeverschap in ontwikkeling
We nodigden opdrachtgevers, zzp’ers, bemiddelingsbureaus en experts uit om met elkaar te praten over de vraag: Wat is goed opdrachtgeverschap? In deze gesprekken kwamen de nieuwe vragen en dilemma’s boven tafel, er was consensus over de basisnormen en er was een groot enthousiasme over het uitwisselen van ideeën. Goed opdrachtgeverschap is een concept in ontwikkeling. Iets waar we met elkaar over verder moeten praten, werken en onderhandelen. We hopen dat dit boekje daartoe prikkelt en inspireert.

> Goed opdrachtgeverschap

Gerelateerde artikelen:

> Lobby agenda 2014